AOH summerar omgång 9

170522 Helsingborgs Oke Akpoveta jublar efter 1-1 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Öster och Helsingborg den 22 maj 2017 i Växjö. Foto: Jonas Ljungdahl / BILDBYRÅN / Kod JO / Cop 144

BP ångar på och HIF vet inte hur det känns att förlora. Falkenberg har börjat vakna till liv medan, det förväntade topplaget, Gefle ligger i botten. AOH summerar den nionde omgången av Superettan.

Trelleborg såg ut att gå mot en bortaseger mot Åtvidaberg efter ett tidigt mål av Marcus Pode. På tilläggstid kvitterade dock hemmalagets Simon Helg och såg till att det blev varsin poäng för lagen. 1-1 på Kopparvallen.

Victor Gyökeres, Tim Söderström och Jacob Ortmark gjorde målen när Brommapojkarna vann med 3-0 mot Varbergs BoIS. Det var BPs andra raka seger och laget är ohotade i toppen av serien.

Falkenbergs FF tog tredje segern på fyra senaste matcherna då man besegrade topplaget Dalkurd FF med 2-0 på hemmaplan. Erik Pärsson och Dominic Chatto stod för målen.

Dominik Chatto avgjorde för Falkenberg Foto:Bildbyrån

Frej Täby och Degerfors stod för omgångens bottennapp när man spelade 0-0 i söndags.

Örgryte har fortsatt problem med disciplinen. Mot Syrianska fick man spela med en man mindre i 80 minuter och det utnyttjade hemmalaget som kunde stå som segrare med 2-0.

Norrby studsade tillbaka efter förlusten på Olympia senast när man besökte Värnamo. Slutresultatet fastställdes till 1-2 trots att hemmalaget tagit ledningen genom Melvin Frithzell. Savolainen och Kasim vände på steken och Norrby noterades för sin andra seger för säsongen.

Öster gjorde sin bästa halvlek för säsongen när HIF kom på besök. Nu räckte det inte då Helsingborgarna vände 0-1 underläge till 2-1 seger i andra halvlek. Segermålet dessutom på övertid för skåningarna som ännu inte vet hur det känns att förlora i Superettan.
På Ullevi tog Gais emot Gefle i ett, inför säsongen, väntat toppmöte. I stället har båda lagen haft en tuff inledning och efter kvällens match så är situationen om än jobbigare för Gefle. Gais vann nämligen med 1-0 efter att Steve Old nickat in segermålet med kvarten kvar.