AOH summerar omgång 9

Örgryte studsade tillbaka och håller fast i serieledningen med en trio i bakhasorna. I botten har Frej och Värnamo halkat efter och frågan är hur gott Roar sover om nätterna?

Brage spelade oavgjort igen då Borlänge-laget besökte Frej Täby på Vikingavallen. Detta trots att hemmalaget hade ett antal möjligheter att avgöra matchen. 0-0 innebar Frejs andra raka match utan förlust

På Landskrona IP spelade även hemmalaget Landskrona BoIS och gästande Halmstad 0-0. Även här fanns flera farliga lägen åt båda hållen, och allra närmast ett segermål var BoIS. När Sadat Karim stegade upp och slog en straffspark i den 40:e minuten kunde dock Malkolm Nilsson i borta-kassen rädda.

GAIS tog sin första seger sedan den andra omgången då man vann med 3-1 borta mot Östers IF efter två sena mål. Gais sista mål gjordes av den förre HIFaren Calle Wede

Efter förlusten, mot HIF, i den senaste omgången studsade serieledande Örgryte tillbaka direkt hemma mot IFK Värnamo. Gustav Ludwigson blev siste målskytt när han placerade in slutresultatet 4-0 i slutminuterna

Falkenbergs FF vann båda derbymatcherna mot Varberg förra säsongen, och även i år gick man segrande ur det första mötet mellan lagen. Trots en man mindre på planen lyckades Falkenbergs FF vända 2-1-underläge till 3-2-seger.

Mål, men ingen segrare, blev det på Stadsparksvallen när Jönköping och Degerfors drabbade samman. Formstarke Sargon Abraham tryckte in 1-0 från distans för Degerfors IF innan Arni Vilhjalmsson kvitterade för hemmalaget. Abraham gav åter gästerna ledningen innan samme Vilhjalmsson fastställde slutresultatet, 2-2, i början av andra halvlek

På Tunavallen såg formstarka AFC Eskilstuna ut att gå mot ännu en seger efter att Kermit Erasmus gett hemmalaget ledningen i den andra halvleken.

Men i den sjätte minuten av tilläggstid blåste domaren straff för Gefle. Fram klev Piotr Johansson som satte dit 1-1 och räddade en poäng åt gästerna

I Borås klarade HIF av att försvara sin ledning, mot Norrby, hela vägen fram till slutsignal. Matchens enda målskytt blev Mamudo Moro efter att han, i den första halvleken, nickat in ett inlägg från Adam Eriksson.

HIF är nu bara en poäng bakom tredjeplacerade AFC Eskilstuna i tabellen, dessutom med en match mindre spelad.