AOH gratulerar Adam Eriksson…

Adam Eriksson Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån

…som fyller 30 år idag den 13 juli!

Fotbollskarriären började i hemstaden Borås, där Eriksson spelade i Sparsörs AIK fram till han var 15 år gammal då stadens storlag IF Elfsborg lockade med ungdomskontrakt. I Elfsborg blev vänsterbacken kvar i fyra år innan han flyttade inom staden till dåvarande Division Ett-laget Norrby IF. Det var också där som seniorkarriären började.

Eriksson etablerade sig som en stabil spelare i landets tredje högsta division under sin tid i Norrby. Vänsterbacken spelade 70 matcher under de två-tre åren han var i klubben, och lyckades dessutom klämma in fyra mål. Eriksson var alltså redan under sina yngre år en riktig evighetsmaskin som oerhört sällan missade en enda match. En förträffligt professionell och duktig idrottare med andra ord.

190926 Helsingborgs Adam Eriksson och Malmö FFs Jo Inge Berget under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Malmö FF och Helsingborg den 26 september 2019 i Malmö.
Foto: Ludvig Thunman / BILDBYRÅN / kod LT / 92353

Inför 2012 lämnade Adam Eriksson Norrby IF och Borås för Falkenbergs FF som huserade i Superettan. Det blev fyra år, 111 matcher, tre mål och elva assist i Falkenberg för Eriksson som under sin tid i klubben även var med i laget som tog sig upp i Allsvenskan för första gången i klubben historia. När sedan Henrik Larsson tog över Falkenberg och höll dem kvar i högstaserien mot alla odds, var Eriksson en viktig kugge i laget. Så pass viktig att Larsson, efter ett år som tränare i HIF, valde att plocka just Adam Eriksson från Falkenberg till Skånes Stolthet inför säsongen 2016.

Erikssons första år i Helsingborg var ganska bra för hans egen del, rent prestationsmässigt. Han spelade samtliga minuter av säsongen och stod för två mål och sju assist, men vi vet alla hur den säsongen slutade för Helsingborg som lag och klubb. Snart fyra år har gått men jag har fortfarande mardrömmar där jag ser Marcus Mathisen skruva in bollen i HIF:s mål, följt av en öronbedövande tystnad från hemmaläktaren.

Adam Eriksson fortsatte att vara en kugge för HIF både under åren i Superettan men även sedan klubben tagit sig tillbaka till Allsvenskan. I årets upplaga av HIF är Eriksson, tillsammans med Andreas Landgren och Max Svensson, en av endast tre spelare som överhuvudtaget finns kvar i truppen sedan nedflyttningen. Vänsterbacken är nu inne på sitt femte år med klubben där det totalt sett blivit 134 matcher, tre mål och 22 assist så här långt. Värt att nämna också är att under tiden han varit i klubben har han spelat samtliga minuter av ligaspel minus 588, vilket är enastående.

Med det säger vi ännu en gång grattis till vår evighetsmaskin på vänsterkanten, Adam Eriksson!