Andra raka segern för serieledarna!

Helsingborg IF – Brommapojkarna

Publik 7911

Efter en något trevande inledning så blev det tillslut proppen ur för HIF i mötet med bottenlaget BP. Pga diverse skador och avstängningar så fick Loret Sadiku fortsätta på mittfältet och Hanstveit tog hand om mittbacksplatsen bredvid Peter Larsson.

Att BP, som enbart förlorat en av de senaste sex matcherna, tänkte ge hemmalaget en match var det ingen tvekan om och även om spelet, inledningsvis, mest försiggick på bortalagets planhalva så är dom absolut inte ofarliga. En rejäl regnskur i inledningen av matchen gjorde att passningsspelet inte höll någon bra klass.

Första kvarten höll HIF mest till på BPs planhalva utan att skapad några direkta målchanser. BP visade dock att deras fina form inte var någon tillfällighet och med en pigg Andreas Eriksson på kampen skapade bortalaget en del lägen.

Just Eriksson hade ett finger med i spelet när BP tog ledningen i den 41:a minuten. En snabb omställning, ett passivt HIF försvar och ett öppet skottfält för Mauricio Albornoz innebar att bortalaget gick till pausvilan med en 1-0 ledning.

Vad Roar sa till sitt lag i pausen lär vi aldrig få veta men tydligen var det precis vad som behövdes för ut kom ett helt annat hemmalag. Det tog knappt en minut innan matchens lirare, Mattias Lindström, satte ett mål. Fem minuter senare får HIF en frispark strax utanför BPs straffområde och då kliver Robin Simovic fram. Han har haft en rejält tung period under sommaren men med efter en riktigt vacker frispark, så märktes det direkt att det var var något som lossnade.

Foto: Samone Falkman

Efter ledningsmålet kändes det som att HIF fick kontroll på matchen men så kom Albornoz och satte  2-2 i den 58:e minuten. Efter detta  så vacklar det lite och inget av lagen får ut något av sina chanser. Men i den 83:e minuten sätter Lindström ett inlägg av Imad Khalili. 3-2 till HIF.

Mattias Lindström
Foto: Bjarki Tordarson

På övertid gör så Alvaro Santos 4-2 och matchen är därmed avgjord. HIF tar sin andra raka seger och verkar ha hittat vinnarspåret igen.

Alvaro Santos gör mål
Foto: Bjarki Tordarson

Idag föll ingen ur ramen utan jag citerar Jonas Ohlanders analys efter Akademins seger förra veckan “Idag snackade vi inte bara om vad vi skulle göra – vi gjorde det också”

Slutresultat 4-2

Startelva: Hansson; Andersson, Larsson, Hanstveit, Krafth; Lindström, Gashi, Sadiku, Khalili; Smarason och Simovic

Avbytare: Andersson, Johansson, Santos, Lindgren, Nordmark, Jarl, Svensson

Samone Falkman BBL

1 kommentar

1. Tycker nog BP bjöds på båda sina lägen,snarare än skapade det av egen kraft då försvaret hade koll på det mesta som kom emot dom. Men offensivt hackar maskineriet fortfarande betänkligt mycket för att framtiden ska kännas gyllene – men tur då att det finns killar som Lindström som aldrig ger upp och får verkligen lön för mödan!!