0-0 med mersmak

0-0(0-0)

Publik: 8078

Olympia, Helsingborg

HIF kom till spel med Markus Holgersson i startelvan som ersättare för Gashi som lämnade i veckan. Och han hälsades med ett extra högt jubel på spelarpresentationen.

Holgersson Startade.
Foto: Bjarki Tordarson

Det var Norrköping som styrde spelet under matchens inledning. Men matchens första riktiga farlig kom efter tio minuter och kom efter att Holgersson vunnit bollen på mittplan och slog en fin passning till Krafth som kunde nicka den över sin försvarare och själv ta ner bollen i straffområdet och passa Dahlberg. Dahlberg fick inte ordentlig träff på bollen och returen hamnade hos Accam som från nära håll sköt över.

Men i övrigt var det inte mycket ordnat spel från något av lagen, en av anledningarna kan tillskrivas domaren och hans något märkliga nivå. En annan anledning var tempot, som var tämligen lågt.

Med halvtimmen spelad så höll Holgersson på att kröna sin återkomst på ett fint sätt. Från dryga 30 meter tog han skott och det var så när att han fick jubla. Men skottet tog i stolpen.

Det var en tämligen händelsefattig och sömnig halvlek där det som rörde upp mest känslor var domarteamets bedömningar.

I början av andra halvlek tog HIF tag i spelet och kunde skapa lite press mot Norrköpingsmålet.

Pär Hansson
Hansson räddade HIF ett par gånger under matchen.

Med knappt en timme spelat kom Norrköping i en kontring på en HIF hörna. Med bara tre försvarare med hemåt fick Helsingborg svårt att försvara sig mot de fyra anstormande Norrköpingsspelarna. Skottet som avlossades räddade visserligen Pär Hansson men inte bättre än att returen gick rakt till en fristående motståndare. Dock missade han mål och bollen gick till inspark.

Strax efter Norrköpings chansen så plockade Roar av Bojanic och satte in Jordan Larsson.

I 65e minuten fick Accam skon avtrampad och när spelet vände så plockade Rawez Lawan upp den och sprang iväg med den, något som domaren inte såg då han hade ryggen mot men fjärdedomaren uppmärksammade honom på det och Lawan blev till slut varnad för sitt tilltag.

Med tanke på domarens nivå under matchen så blev det grinigare och grinigare på plan. Och till slut fick Holgersson syna det gula kortet efter en varning i 69e minuten.

Norrköping arbetade sig in i matchen och fick till en press som var så när att resultera i den 72a minuten när man på inspel från höger slog bollen i stolpen. Ett par minuter senare gjorde Roar ett dubbelbyte när han plockade ut Lindström och Smárason. In kom Boateng och nyförvärvet Victor Pálsson som gjorde debut.

Foto: Bjarki Tordarson
Jordan hade ett läge men fick inte in bollen.
Foto: Bjarki Tordarson

HIF jämnade ut spelet igen på slutet men det var en match med få lägen och man passade hellre än att göra något med bollen.

I den sista oridinarie minuten kom en riktigt vass chans när Accam spelade fram Jordan Larsson men tyvärr kunde målvakten täcka skottet och Boateng som fick tag på returen blev hårt uppvaktad och kunde inte avsluta på mål.

Trots att det såg svajigt ut bakåt under stunder i andra halvlek så får man säga att det var ett fall framåt spelmässigt. Med en och annan studs på rätt håll kunde det blivit mer än en poäng idag.

Gula kort: Holgersson

Startelva: Hansson – Krafth, P. Larsson, Björkman, Urornen – Lindstöm (74), Holgersson, Smárason (74), Accam – Bojanic (59), Dahlberg

Avbytare: Linde, Johansson, Pálsson (74), Simovic, J. Larsson (59), Boateng (74), C. Andersson