Loret Sadiku: ”Jag känner mig helt återställd”

loret_1
Vi träffar Loret Sadiku utanför omklädningsrummen på torsdagseftermiddagen. Han kommer nyss ifrån träning och ska strax iväg på lunch för att sedan befinna sig på Olympia igen och köra den andra träningen för dagen med laget. Vi ställer frågor om fotbollen, hans skada och vad han tycker om de nya tränarna och får det svar vi hoppats på: ”Jag känner mig helt återställd i kroppen”

När och var började du din fotbollskarriär?
Den började på Hånger när jag var 10-11 år, sedan flyttade vi till Värnamo när jag var i 13-årsåldern och då började jag spela för Värnamo istället, där spelade jag fram tills 2012 då jag kom till HIF.

Varför blev det just fotboll? Vad var det som lockade mest?
Det minns jag faktiskt inte. När jag var liten älskade jag att hålla på med bollar men varför det blev just fotboll vet jag faktiskt inte.

Du kom till HIF inför säsongen 2012 ifrån Värnamo, hur fick du reda på att HIF var intresserade av dig? Var det ett självklart val att säga ja och ta flyttlasset till Skåne?
Nästan hela sommaren 2011 pratade jag och Jesper (Jansson) och därefter fortsatte dialogen. Ja, det var ett självklart val att flytta till Skåne.

Vad säger du om ditt första år i Allsvenskan?
Upp och ner måste jag säga. Jag var ju skadad en stor del av säsongen men när jag spelade så tycker jag att det var helt okej insatser. Så sett till det hela var det en okej första säsong.

Du är mittfältare i grunden, hur var det att skolas om till mittback? Och på vilken position är det tänkt att du ska spela under 2013?
Jag har ingen aning faktiskt, själv trivs jag på båda positionerna, säger Loret med ett leende på läpparna.
Innan, när man var yngre, var det ju nästan så att man grät och sa ”nej jag vill inte spela på den positionen”, säger Loret och skrattar.

Du blev skadad under säsongen och tvingades avstå från fotbollen ett tag. Hur var det att sitta på Olympia och se matcherna istället för att spela?
Det var såklart tråkigt eftersom att det var roliga matcher som spelades, men det fanns inte jättemycket man kunde göra så det var bara att rehab träna.

Känner du dig helt återställd i kroppen nu?
Ja faktiskt! Man är lite sliten efter jul och så, men det är ju vi allihop.

HIF rustar inför 2013 just nu och ni har fått ett nytt tränarteam. Vad är ditt intryck utav dem?
Att dem vill spela fotboll! De är tuffa mot oss, de säger till om något blir fel direkt istället för att vänta med det. Sedan om man gör det bra så är de självklart snälla också, säger Loret med glimten i ögat.

Hur känns det att ha Erik Edman som tränare istället för lagkamrat?
Det känns sådär, men han kommer att bli en jättebra tränare. Han har mycket erfarenhet, han har ju spelat utomlands och vet vad som krävs av en spelare.

Vilka är HIFs styrkor tycker du?
Att vi är väldigt kompakta som lag och att vi har en bra defensiv. Sedan jobbar vi mycket med vårt passningsspel just nu.

Vem tror du blir årets utropstecken i HIF-truppen?
Jag har ingen aning faktiskt, det kan bli vem som helst!

Du och Walid Atta tillbringade julledigheten i Brasilien. Var det svårt att komma igång med träningen igen när ni kom hem till kalla Sverige?
Inte jobbigt det var bara kul. Men det är klart, pulsen var inte där direkt och det var jobbigt att träna men nu känns det riktigt bra.

Vilka HIF:are umgås du med på fritiden?
Atta och Baffo blir det för det mesta.

Är det FIFA som gäller för dig också, liksom de flesta andra fotbollspelare?
Nja… ibland. Jag orkar inte spela mot dem så de spelar mot varandra och jag säger saker till dem, ser på och för det mesta skrattar åt dem, säger han och skrattar av tanken.

Ser du mycket på fotboll på fritiden? Vilken liga/lag följer du helst?
Ja en del blir det faktiskt. Jag ser mycket Premier League och La Liga. Jag vill inte säga det just nu… Men svarar sedan lite tyst att han håller på Real Madrid och inspireras av Zinedine Zidane.

Slutligen Loret, vad kan supportrarna förvänta sig av dig under säsongen 2013?
Vad är det för fråga egentligen haha… Jag får väl göra några mål, säger Loret och skrattar, och vara skadefri!

Vi önskar Loret lycka till innan han springer iväg på lunch.

1 trackback/pingback

1. Läs min första intervju för alltomhif.se | Victoria Jongård