Krafth till Newcastle – ännu en HIFaren i Premier League

190326 Kristoffer Ajer of Norway and Emil Krafth of Sweden during the UEFA Euro qualifier football match between Norway and Sweden on March 26, 2019 in Oslo. Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån / kod DS / 87920

Andreas Granqvist, Henrik Larsson, Erik Edman, Victor Wayanama, Martin Pringle och Alexander Kacaniklic. Samtliga tillhör några av de spelare som representerat HIF i Premier League. Nu står det klart att även Emil Krafth skriver in sig i gänget då den 24-åriga högerbacken är klar för Newcastle United.

Den 25-åriga högerbacken har senast tillhört franska Amiens i Ligue 1. Nu står det dock klart att Newcastle pungar ut med ett antal miljoner för att locka över svenskan till Premier League

Under Krafths tid i Amiens blev det 35 matcher och ett mål sedan han gick på lån till klubben förra sommaren. Han blev sedermera köpt av den franska klubben, något som bekräftades i början av juni. Men mycket mer än så blev det inte i Ligue 1 utan nu blir det norra England för den förre HIFaren

Karriären började i Lagans AIK innan Öster värvade försvararen 2011. Efter en imponerande debutsäsong tog Krafth steget över till Allsvenskan och HIF där han stannad under tre säsonger. I Augusti 2015 blev han proffs i italienska Bologna men tiden i Italien blev inte riktigt den succé som man förväntat sig. Istället lånades han ut till Amiens som sedemera köpte loss honom.

Kontraktet sträcker sig över fyra år och därmed sållar sig Krafth till en hyfsad skara fd HIFare som även spelat i den engelska högstaligan genom åren. Kanske läge att boka en resa till Newcastle för att få se honom spela?

Erik Edman är en av alla de HIFare som spelat i Premier League. Edman representerade dessutom två olika klubbar under sin tid i England
Foto: Andreas Sandström / BILDBYRÅN

Fd HIFare i Premier League:

Victor Wanyama (Tottenham & Southampton) 152 matcher

Roland Nilsson (Coventry & Sheffield W) 144 matcher

Alexander Kacaniklic (Fulham) 47 matcher

Erik Edman (Tottenham & Wigan) 41 matcher

Mattias Jonson (Norwich) 28 matcher

Andreas Jakobsson (Southampton) 27 matcher

Martin Pringle (Charlton) 25 matcher

Andreas Granqvist (Wigan) 14 matcher

Henrik Larsson (Manchester United) 7 matcher

Peter Markstedt (Barnsley) 7 matcher

Stig Johansen (Southampton) 6 matcher

Rade Prica (Sunderland) 6 matcher

Luton Shelton (Sheffield U) 4 matcher

Jan Eriksson (Sunderland) 1 match

Sven Andersson (West Ham) 0 matcher

Rachid Bouaouzan (Wigan) 0 matcher

Victor Pálsson (Liverpool) 0 matcher

Joel Ekstrand (Watford) 0 matcher

Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!