Augusti en rötmånad för HIF?

Då har vi lämnat den sista(?) sommarmånaden bakom oss och kalendern visar den 1 september idag. Nu har vi dessutom ett landslagsuppehåll framför oss och halva september kommer att gå innan HIF spelar nästa match i Allsvenskan.

Jag har hört och läst om att många anser att augusti är en riktig skitmånad för HIF. Intressanta spekulationer om anledningar till detta varvas spekulativa fakta. Är verkligen augusti en rötmånad för HIF? Statistiknörd som jag är, känner jag mig ju tvungen att ta reda på detta!

ymer13Jag fick fram ett svar ganska omgående. Och svaret på på frågan är; Ja och nej! (Glasklart va?)

I augusti månad de tio senaste säsongerna har HIF spelat sammanlagt 43 allsvenska matcher. Av dessa 43 har 18 matcher vunnits, 10 har spelats oavgjort och 15 har förlorats. (Se sammanställning längre ner)

Svaret “Ja” begrundar sig på trenden de senaste åren, med undantag 2011 då HIF gick obesegrade igenom “rötmånaden” och därmed ger ett litet “Nej” som svar. Från 2008 och framåt, fortfarande undantaget 2011, så har HIF redovisat ett minus i poängskörd under augusti. Tillfälligheter förmodligen, med statistiskt säkerställt i alla fall.

Gör man som jag, och går igenom varje enskild månad för sig och jämför med övriga kan man dock se ett litet mönster. En av anledningarna till att just augusti månad är lite svagare för HIF kan ju naturligtvis bero på transferfönstret och dess “biverkningar” på laget. Säljer man ett par pjäser och ersätter med andra, behövs det naturligtvis lite tid för att komma in spelet och samspelet igen.

Jämför man till exempel med april månads resultat där spelare fått en lång försäsong på sig att trimma spelet, så ger ju det ett helt annat resultat. Under april månad har HIF under de tio senaste säsongerna spelat 50 matcher. Av dessa 50 har 25 varit segrar, 13 matcher spelats oavgjorda och då 12 matcher förlorats.

April 50 25 13 12 81 52
Augusti 43 18 10 15 75 54

Under morgondagen kommer jag återge ännu mer statistik – Vilken månad är den bästa för HIF?

bbl_fredrik_ymer

2 kommentarer

1. Klart är att spelupppehåll påverkar, som t.ex. den nu kommande för landslagsspel, och då framförallt formen hos ett lag: Inför omstarten mot KFF märktes det tydliet att HIF som varit inne i ett gôtt flyt hade lidit mest av pausen medan jagande lag kunde läka skador, spela ihop laget & formtoppa helt enkelt!
    Så därför inte helt fel för HIF med både lite småskador (Larsson & Gashi fått mycket stryk men spelar likväl på) samt spelare på väg tillbara (Jere & Rachid), att ha denna värdefulla tid att återhämta sig, och för MFF att riskera tappa sitt fina spel nu när de också tappat spelare – å andra sidan får också Änglarna & Gnaget samma fördel som HIF, men dom ligger ju som bekant bakom oss…

2. Det är troligen sannolikt att en inledande vårform som HIF visade förr eller senare kommer att dala en aning och ofta i samband med uppehåll men lägg därtill förlusterna av 2 betydande spelare som stått för mycket trygghet och kompetens som inte låter sig ersättas i försat taget så får du svaret på denna augustisvacka. Mentalt sett så innebar vårformen troligen också att samtliga inblandade var förbluffade över hur snabbt och framgångsrikt nya HIf med Roar fungerade men på bekostnad av hur man sedan gör när spelet inte längre fungerar av sig själv. Som andra konstaterat lider HIF just nu av svårigheter i anfallsspelet och det ser dessvärre ut som om man inte lyckats finna lösningar på detta problem. En annan som måste få en reaktion är ju såklart Simovic som har ringa erfarenhet av fotboll på denna nivån dock mycket roligt att han nu satte ett frisparksmål!