You can’t always get what you want

Foto: Bjarki Tordarson
May Mahlangu var tillbaka, det kändes bra.

Nej du kan inte alltid få som du vill som Rolling Stones sjöng. Speciellt inte som supporter. Men Mick Jagger hade svaret då och det gäller än idag: But if you try sometime, you might just find, you get what you need.

Foto: Bjarki Tordarson
May Mahlangu ett avslutat kapitel.
Foto: Bjarki Tordarson

Så May valde IFK Göteborg. Från början var jag säker på att han skulle landa i en Europeisk klubb. Senare har jag och alla vi andra slitits mellan hopp och förtvivlan över om det skulle bli HIF eller Malmö, för att sen bara förundras över att han bjöds ut till hälften av de Allsvenska klubbarna. Jag kan avslöja att jag igår var helt säker på att det skulle bli AIK för sydafrikanen, fram tills jag såg nyheten om den klubbens ekonomi. Men nu är alltså det kapitlet över.

Det sägs att Roar vill ha en skyttekung. Det är ju ingen skräll direkt, jag tror att alla supportrar skriver under på den önskan. Under förra året hade vi ju en bra bredd i målskyttet men Roar ser gärna någon som sticker ut, till Kvällsposten säger han: “Någon av dem får gärna dra i väg lite mer för med en skyttekung får vi en kille som hela fotbollssverige pratar om, vi får en större medial uppmärksamhet och vi får någon som våra supportrar kan vara lite extra stolt över.”

Men man behöver inte en skyttekung för att vinna SM-Guld.

Givetvis är det så att vi inte kan räkna med några värvningsbomber under våren. Vi får reda oss med det vi har fått. Sportchef Jansson har haft en snäv budget att röra sig med men det har visat sig tidigare att spelarna som Jansson knyter till klubben påfallande ofta blommar ut när de kommer till Olympia. Ska man se till hur Abbe Kahlili, Andreas Landgren och Ema Boateng funkat under försäsongen så kan det visa sig vara just vad vi behöver.

Björn Velander BBL