Ymer & Experten analyserar Allsvenskan 2012 – IFK Norrköping

En vecka kvar tills HIF inleder årets allsvenska spel och kampen för att försvara guldet. Premiären för HIF’s del spelas på Nya Parken i Norrköping.

IFK Norrköping

Arena:
Nya Parken
(Kapacitet ca 16.800 – Konstgräs)

Meriter:
Svenska Mästare: 1943, 1945, 1946, 1947, 1948, 1952, 1956, 1957, 1960, 1962, 1963, 1989
Svenska Cupmästare: 1943, 1945, 1969, 1988, 1991, 1994

Historik:
IFK Norrköping, även kallad Snoka eller Peking, är en idrottsförening i Norrköping. Kamratföreningen i Norrköping bildades 29 maj 1897 som IFK-förening nummer 17 av en grupp pojkar vid Läroverket. Klubben har som mest haft 15 grenar på programmet samtidigt i verksamheten, bl.a. friidrott och ishockey samt brottning till häst.

IFK Norrköping utövar fotboll sedan starten, och är en av Sveriges mest anrika och framgångsrika fotbollsklubbar, som blivit svenska mästare 12 gånger och vunnit Svenska cupen sex gånger. Den verkliga storhetstiden inföll på 1940-talet då klubben vann Allsvenskan fem gånger på sex år och blev känd som Guldköping. I laget ingick storspelare som Nils Liedholm, Gunnar Nordahl och Georg Ericson.

2004 delades klubben upp i “IFK Norrköpings Idrottsallians”, och sektionerna ombildades tre separata föreningar. IFK Norrköping Fotboll är numera en del av IFK Norrköping Idrottsallians. Av administrativa skäl ingår även föreningens bridge-avdelning i sektionen.

I Allsvenskan 2002 slutade Norrköping på 13:e plats, vilket innebar att laget efterföljande säsong fick spela i Superettan. Där blev man kvar till år 2007, då det redan i Superettans 25:e omgång stod det klart att laget åter tog klivet upp i den högsta serien. Väl tillbaka i Allsvenskan 2008 föll man ur serien. Den 16 oktober 2010, i den 29:e omgången blev det klart att laget åter säkrade en plats till Allsvenskan 2011. Sånär som exakt ett år senare säkrades det allsvenska kontraktet återigen i 29:e omgången den 17 oktober 2011 efter vinsten mot IF Elfsborg och Malmö FF:s seger mot Syrianska FC.

Klara nyförvärv:
Modou Barrow (anfallare, Mjölby Södra). Morten Morisbak Skjönsbergs (back, Stabaek), Andreas Johansson (mittfältare, Bochum), Lars Christian Krogh Gerson (mittfältare, Kongsvinger)

Klara förluster:
Russel Mwafulirwa (anfallare, klubb ej klar) Petru Racu (försvarare, klubb ej klar) Anders Whass (försvarare, slutar) Andreas Haglund (anfallare, klubb ej klar) Niklas Westberg (målvakt, Brommapojkarna) Viktor Rönneklev (försvarare, Jönköpings Södra) Bruno Santos (anfallare, Ljungskile SK, lån) Caio Mendes (försvarare, IK Brage) Riki Cakic (mittfältare, Ljungskile SK, lån)

HIF-relaterad statistik:

Allsvenska möten genom tiderna – Hemma: 47 15 12 20 84 80 (+4)
Borta: 46 13 13 20 69 95 (-26)
Totalt: 93 28 25 40 153 175 (-22)

Ymer analyserar:
Förra säsongen slutade Norrköping på en 13:e plats med en marginal på 6 poäng ner till kvalplats. I år har Norrköping förstärkt mittfältet med Andreas Johansson från Bochum, en ledargestalt som kan styra upp från mitten. Ajdarevic stannade kvar i laget även om det ryktades att HIF var ute efter honom, och detta betyder mycket för Norrköping säsong 2012.

Norrköping är snäppet bättre i år och ska kunna klara sig kvar utan att börja närma sig kvalstrecket allt för mycket.

Årets ! :
Astrit Ajdarevic! Jag gillade denna irrationella spelare ifjol, och jag tror han kommer bli bättre under detta år. En spelare som Norrköping får svårt att hålla kvar.

Årets ? :
Janne Andersson? Får han inte ihop laget i år heller, då blir det sparken…igen.

Allsvensk slutplacering 2012:
Plats 9-12

Experten Analyserar:
Andreas Johansson är ett lysande nyförvärv för Janne Andersson, men problemen för IFK Norrköping ifjol låg inte främst i anfallet eller på mittfältet. Det var backlinjen som kunde uppträda – minst sagt – svajigt.

“Peking” använde 2011 för att klara nytt kontrakt och kommer att använda 2012 för att etablera sig. De klarar sig kvar, men inte så fantastiskt mycket mer.

Årets ! :
Astrit Ajdarevic kommer att sätta minst tre-fyra 25-metersskott i krysset under säsongen. Allsvenskans kanske tyngsta skott!

Årets ? :
Målvaktsfrågan. Vem ska stå?

Allsvensk slutplacering 2012:
Plats 9-12