Träningsrapport 23/2: “Granqvists effekt ska inte underskattas”

210114 Helsingborgs tränare Jörgen Lennartsson (t.h) och delar av spelartruppen samlade under en träning med Helsingborg den 14 januari 2021 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0001

Från ett Olympiafält, där undertecknad kände sig lite bortskämd med ett hyfsat okej väder efter vinterns rusk, kommer dagens träningsrapport.

Saknades Gjorde: Ian Pettersson, Kalle Joelsson och Marcus Olsson.

Alex Nilsson var med under hela träningens målvaktsövningar tillsammans med Sven Andersson men var inte med under matchspelet.

Assad Al Hamlawi var med under träningens två första övningar med boll men klev sedan av för att jogga runt planen under drygt en halvtimme innan han sedan också skulle kliva av helt. Han bröt den andra övningen med boll lite tidigare än de andra och kände lite efter på sitt högra ben tillsammans med Marcus Linnér. Han såg dock obehindrad ut när han efter detta joggade runt planen i ett hyfsat högt tempo.

Andreas Granqvist var med under hela träningen även denna dag och även här såg det obehindrat ut.

Träningen inleddes med uppvärmning under ledning av Marcus Linnér. Därefter blev det kvadraten inom mittcirkeln med hela truppen. Som vanligt med en hel del tjo och tjim. Sedan tog Mattias Lindström hand om en hyfsat simpel passningsövning som gick ut på väggspel och djupledspass. Man ville ha många bollar igång samtidigt och med ett hyfsat högt tempo. Passningarna blev hårdare ju längre övningen gick.

Jörgen Lennartsson satte därefter igång en övning där man delade upp tre lag inom en kvadrat á 8×8 meter. Syftet var här att dels hålla bollen inom laget samt få bollen över till andra sidan med ett högt bolltempo längs marken. Lagets mittbackar användes som spelfördelare längs kvadratens kanter. Övningen inleddes med ett hyfsat lågt tempo, men blev mycket bättre ju längre övningen gick. Rörelseintensiteten även inom kvadraten blev även mycket bättre.

Matchspelet skedde på en yta ungerfär lika stor som halvplan och lagen var som följer:

Lag Blå: Emil Hellman, Andreas Granqvist, Casper Widell, Vladislav Kreida, Victor Göransson, Rasmus Jönsson, Dennis Olsson, Max Svensson och Alhaji Gero.

Lag Gul: Charlie Weberg, Ravy Tsouka, Andreas Landgren, Brandur Hendriksson, Jakob Voelkerling Persson, Viktor Lundberg, Noel Mbo, Wilhelm Loeper, Anthony Van Den Hurk.

Det ska inte underskattas vilken effekt Andreas Granqvists vokabulär och tävlingshuvud har på träningarna och inte minst på matchspelet Foto: Johan Lilja

Det ska inte underskattas vilken effekt Andreas Granqvists vokabulär och tävlingshuvud har på träningarna och inte minst på matchspelet. Hans vilja att vinna varje duell och moment smittar helt enkelt av sig på resten av truppen. Därför blev också dagens matchspel ett utav de bättre på länge, duellerna var fler, tempot var högre och kvalitén var också högre kollektivt inom varje lag.

Imponerade under matchspelet gjorde:

Vladislav Kreida:

Ja, jag vet att det kan framstå som tjatigt men är man bra på träning ska man också få höra det. Annars faller helt enkelt Träningsrapporterna i värde. Kreida är väldigt duktig på att fördela boll, ligga rätt och också vinna bollen tillbaka när man som lag tappat den. Hade bra tempo i sina passningar idag, något som jag tycker ibland han har saknat.

Casper Widell:

Väldigt bra på huvudet idag, låg ständigt rätt och hade utöver det en väldigt fin del i speluppbyggnaden med sina passningar upp i planen, antingen i luften eller längs markern.

Alhaji Gero:

Ska ha en liten ros idag. Väldigt bra i targetspelet, fördelade boll på ett bra sätt. Han har fortfarande lite problem med sin teknik men gjorde överlag en väldigt bra träning.

Efter lite mer än En och en halv timme avbröts dagens träning på Olympiafältet.