Thörn: “Anteckningarna från dagens U21-match.”

210317 Helsingborgs Dennis Olsson under träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Halmstad den 17 mars 2021 i Helsingborg. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261 / CB0072

HIF spelade U-21 match mot Värnamos dito under Tisdagen och vann med 2-1. Detta tar vi med oss:

• Casper Widells Hit and Miss:

Casper Widell visade under dagens match inte bara att han är bra defensivt utan även att han har en väldigt fin uppspelsfot. Ibland. Slog flera fina passningar under matchen, bland annat en fenomenal lång fin boll som fick Dennis Olsson helt fri fram till HIF:s 1-0. Men slog också bort bollen ett par gånger. Jämnhet eftersökes.

• Dennis Olsson:

Hade jag varit Max Svensson hade jag faktiskt blivit orolig för Dennis Olssons formkurva. Idag var Dennis Olsson en av HIF:s bästa spelare, rivig, snabb och ett ständigt hot i offensiven. Kämpar dessutom väldigt hårt i presspelet vilket är ett område som Max Svensson haft problem med under försäsongen. Kylig som en vinternatt i Novosibirsk när han kom fri med Värnamos målvakt och gjorde 1-0.

• Anfallaren som försvann:

Alhaji Gero visar väldigt lite just nu. Helt okej i presspelet och vann ett par höjddueller men i övrigt stod Gero för en blek insats idag. Hade ett friläge där han lyckades med bedriften att inte ens träffa mål. Alhaji Gero går in i sitt sista kontraktsår med HIF och för hans egen del är det nog en bra idé att komma igång nu. Annars är det nog tack och hej.

Alhaji Gero har betydligt mer att visa framöver
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / MA0011
  • HIF:s reservlösning:

Sidny Lopes Cabral kan spela både högerback och vänsterback och var helt okej idag. Löpstark och har ett väldigt fint tillslag. Ganska skönt att ha Sidny i verktygslådan om man får skador på sina ytterbackar för ytterbackar har HIF inget överskott på, varken i A-truppen eller på akademi-sidan.

• The Dark Horse:

Ja, Lucas Larsen är lite av en Dark Horse bland HIF:s akademispelare. Han får inte de största rubrikerna men han tar steg för steg för steg i sin utveckling. Dessutom lite av en Nomad på planen. Nu har jag sett honom som mittback, ytterback och idag som innermittfältare och han har aldrig gjort bort sig. Idag kom han in som innermittfältare och gav HIF en defensiv stabilitet genom sin glöd och vilja att vinna boll.

• The Next big thing:

Daniel Bergman fyller snart 17 år och fortsätter att visa vilken stor talang han är. Enormt fin med bollen, spelar ofta på en touch, fin spelförståelse och sätter gång på gång upp fina anfall. Var väldigt duktig idag även om han såg lite trött ut innan han byttes ut i andra halvlek. Det här bådar väldigt gott för framtiden.