Sverige till semifinal i U17-EM

P17-landslaget är i semifinal i EM efter 0-0 i den avslutande gruppspelsmatchen mot Slovakien. Ett resultat som betyder att Slovakien slutar som etta i gruppen och Sverige tvåa.

Med ett enormt hemmastöd med upp mot 6000 supportrar tog Slovakien initiativet direkt i den första halvleken. Sverige släppte till en hel del fasta situationer, både frisparkar och hörnor, men den svenske målvakten Sixten Mohlin var trygg mellan stolparna.
– Vi låg för långt ifrån våra motståndare i försvarsspelet och kom inte till i anfallsspelet heller. Pausen kom lägligt för oss så vi kunde ta ett ordentligt snack. Då visste vi också att Österrike ledde med 2-0 mot Schweiz, men det berättade vi inte för spelarna, säger Roland Larsson till svenskfotboll.se.
Sveriges lagkapten och HIF spelaren Elias Andersson var av samma uppfattning.
– Vi började lite skakigt faktiskt och de hade ganska bra tryck, men i slutet av första kommer vi in i det tycker jag.

I den andra halvleken visade Sverige upp ett bättre spel och skapade även en del målchanser, Elias Andersson hade två av de hetaste, den ena redan före paus.
– Jag slår en inläggsfrispark och bollen går förbi alla, men deras målvakt gör en riktigt bra räddning. Sen i andra går Isak på genombrott, men får inte riktigt med sig bollen, som hamnar hos mig, men målvakten är där igen. Han var riktigt bra faktiskt.

Roland Larsson var betydligt mera nöjd med vad han fick se efter pausen.
– Jag tycker att vi kontrollerar matchen i den andra halvleken. Det var en rolig match på så sätt att båda lagen ville vinna. Slovakien är ett lag som sliter kopiöst och är fulla av entusiasm. Jag sa redan vid lottningen att det skulle bli roligt att möta hemmanationen eftersom det skulle bli en hel del publik på läktarna.

Vilka som blir Sveriges och Slovakiens motståndare i semifinalerna avgörs senare ikväll då Ryssland, Italien och Kroatien gör upp medan Ukraina redan är borta från chansen att ta en semifinalplats, men har en VM-plats inom räckhåll.
– Jag tror inte det spelar nån roll vilka vi möter. Vi spelar väldigt disciplinerat och släpper inte till många målchanser. Det gäller att vi får fast bollen på deras planhalv så mycket som möjligt, säger Elias Andersson.

Att P17-landslaget är svårslaget vittnar resultaten om.
– Jag är lite osäker, men jag tror att det här var elfte raka tävlingsmatchen utan förlust. Lägger vi till Nordisk pojkturnering är det femton, säger Roland Larsson.

bbl_jimmy_fors