Rollo från sidlinjen “Vem ska vi tro på?”

Gårdagens besked från HIF att klubben är riktigt illa ute väckte givetvis starka reaktioner. Krister Azlius besked att klubben skulle riskera en smäll på ca 17 miljoner var en rejäl käftsmäll som fick både supportrar, medlemmar och andra i omgivningen att reagera med bestörtning. Men reaktionerna var blandade. Så då kommer frågan: ”vem ska vi tro på?”

En som gav sig in i debatten direkt var finansexperten och Idrottens affärers krönikör Dan Persson som kraftigt ifrågasatte budskapet från föreningen. Dan antydde att styrelsen ”mörkat en en sämre ekonomisk utveckling och tagit på sig kostnader som man inte haft täckning för och nu ville skylla på coronaviruset”. Han ifrågasatte de siffror som klubben kommunicerade och då bland annat att sex miljoner riskerar försvinna i sponsorintäkter.

Enligt finansexperten så handlade det ”bara” om en fördröjning, så länge säsongen förväntas spelas i sin helhet. Då behövde man bara räkna med två månaders fördröjda intäkter, vilket skulle innebära en kostnad på 0,3% i räntor. Då bortser Dan Persson uppenbarligen från risken att det bland sponsorerna kan finnas företag som drabbas av Corona-viruset och tvingas skära i sina kostnader. Utan att ha koll på hur det ser ut hos de aktuella företagen är det väl inte osannolikt att något eller några kommer att få problem och tvingas se över sina egna kostnader? Det kan, teoretiskt, till och med finnas något eller några som går i konkurs.

” I det här fallet är jag benägen att lita mer på Krister Azelius än på en finansexpert”  Foto: Johan Lilja

Dan Persson har förvisso rätt i att HIF-ordföranden, Krister Azelius, har en rätt hög svansföring och ibland visat en skev självbild – men i det här fallet är jag benägen att lita mer på Krister än på finansexperten. Att HIF går ut och flaggar för det vi brukar kalla ”worst case scenario” – alltså värsta tänkbara – tycker jag är klokt! Det är så mycket bättre än att vara överoptimistisk. Och i det här läget, när hela världen går ”bananas”  på grund av ett virus så behöver man inte mörka något. Det är djävligt nog ändå.

Att HIF är en klubb med många trogna supportrar och medlemmar visade inte minst internmatchen nyligen som fick oss att köpa ”biljetter” till ett värde av en halv miljon. Flera före detta spelare ställde upp och gav sina bidrag. Ett annat bevis fick vi när lagkaptenen Andreas Granqvist flaggade för att han är beredd att spela gratis om de behövs för att hjälpa klubben.

Jag väljer i det här läget att tro på klubbens styrelse. Jag gör det därför att vi medlemmar har gett ledamöterna vårt förtroende på årsmötet. Med tanke på hur de agerat tidigare tror jag inte de vågar lura oss eller mörka något i det här allvarliga läget.

Sedan kan det knappast komma som någon överraskning för Dan Persson eller andra finansexperter att det är knappt en handfull allsvenska klubbar som har tillräckligt välfyllda kassakistor för att klara av en sådan här situation. När företag som omsätter miljarder och gör enorma vinster får problem så är det inte konstigt om klubbar som omsätter en bråkdel får problem.

För övrigt undrar jag hur det ser ut i en klubb som Östersund nu? Där kan man snacka om att mörka.

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!