Rollo från sidlinjen “Flera tiondeplatser för HIF”

HIF:s tiondeplats i allsvenskan handlade inte bara om den sportsliga prestationen utan speglade väl  även klubbens placering i ”ekonomiligan”, om det nu funnits en sådan. Det visar den redovisning som Ernst & Young presenterade på fredagen.

Rapporten bär namnet ”Hur mår svensk elitfotboll” och det namnet känns ju lite ironiskt i dessa dagar då både fotbollen och samhället mår bedrövligt, men den speglar å andra sidan förra året. Det är dock intressant att se hur väl den speglar HIF:s läge i fjol. Flera parametrar redovisas och på de flesta landar HIF antingen på tionde plats eller väldigt nära.

När det gäller nettoomsättning och spelarförsäljningar så blir det plats nr 10. I topp vad avser omsättning så är, föga förvånande, Malmö i en klass för sig med 371,6 miljoner, vilket till största delen beror på intäkter från Europaspelet. HIF, med 58,1 miljoner skuggar Kalmar med 59,7 och har bakom sig Östersund med 51,5 miljoner. Lite överraskande är kanske att i kolumnen för spelarförsäljningar ligger HIF, med 7,6 miljoner, bara snäppet bakom MFF med 12,9.  Östersund hamnar även här på elfteplats med sex miljoner. Lönemässigt ligger HIF på plats nr 9, med 1,41 mkr, bara snäppet före Norrköping med 1,4.

Lite intressant är förstås när man tittar på vad ”lönekostnaden” per poäng blivit. Där hamnar HIF på en niondeplacering. Men i den lönekostnaden ingår all personal, alltså inte bara spelare utan även övrig personal. Den kostnaden hade möjligen kunnat bli något lägre med färre tränare i fjol?

När det kommer till eget kapital så halkar HIF ner till elfte plats, vilket trots allt är väldigt bra med tanke på hur det sett ut tidigare. Där tar Kalmar hand om tiondeplatsen med 2,8 medan GIF Sundsvall ligger steget bakom med bara 0,8 mkr. Även om det är spännande och intressant med en sådan här redovisning så känns den något mindre intressant det här året när allting ställs på ända på grund av det eländiga viruset.

EY har även ”roat sig” med att räkna ut hur många omgångar som klubbarna skulle klara att spela utan publik, men den siffran tycker jag inte ens är intressant. Fotboll är underhållning och spelas för publikens skull. Även om man kan visa matcherna i TV så blir det en helt annan sak och i princip ganska meningslöst. Stämningen kring arenan är svår att mäta i pengar, men jag skulle bedöma den som oersättlig.

För övrigt är jag lite nyfiken på vilken plats HIF landar på när det gäller tröjförsäljningar med tanke på att den nya matchtröjan släpptes just idag.

Själv har jag förstås beställt en – har du?

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!