Roar Hansen: “Det är nu man ska visa karaktär och vända det här”

Det blev 60-talet matcher för Daniel under sin tid I HIF Foto: Samone Falkman

Andra raka matchen utan vinst och många besvikna supportrar lämnade Olympia vid fem tiden igår, vi talade med tränare Roar Hansen ett dygn efter matchen om gårdagens insats.

Tungt poäng tapp igår, har du hunnit analysera matchen ännu?

Ja och jag är helt uppriktig när jag säger att vi sliter lite med spelet just nu och det finns naturliga förklaringar till det och det är att vår spelartrupp har förändrats de senaste veckorna. Det innebär att det blir en ny gruppedagogik som ska in och det är något som vi arbetar för fullt med just nu. Eftersom vi lyckats charma allt och alla under våren med vår fotboll har vi väl fått en förväntningsbild utåt sett. Men nu när vi har nytt på gång ska alla spelarna in i gruppen och det sliter vi med.

När man inte presterar kan man inte säg annat än att vi inte gör en tillräckligt bra match, men givetvis vill man vinna – fast igår gjorde vi inte en tillräckligt bra insats för att göra det. Igår var väl också första gången som jag kan säg att vi förlorade mot ett lag som var bättre än oss, de var lite bättre än oss under hela matchen och det kan man inte förneka. Vi får nog vara nöjda med den poäng vi fick med oss.

Boateng gjorde sin hemmadebut igår Foto: Samone Falkman
Boateng gjorde sin hemmadebut igår
Foto: Samone Falkman

Förändringarna i startelvan i Lorets ”avhopp” blev en del, kunde man inte på något vis minimerat förändringarna?

Jag hade inte planerat med det avhoppet så det gällde att ta ett snabbt beslut och det är klart att man kunde gjort något annat men jag utgick från den förra matchen där Gashi och Smárason spelade ihop. Den enda som fick en stor förändring var väl egentligen Ema Boateng som fick spela centralt istället för på kanten som det först var tänkt. Annars spelade både Chrisse (på kanten) och Smárason intill Gashi, precis som de båda gjorde i matchen mot Djurgården så förändringarna var väl egentligen inte särskilt stora.

Walid Atta fick spela i backlinjen igen Foto: Samone Falkman
Walid Atta fick spela i backlinjen igen
Foto: Samone Falkman

Daniel Nordmark tycks göra bra insatser i U21 laget vecka efter vecka, när kommer han att få chansen i startelvan?

Det är ju så att det är en process mellan mig och Daniel, ska han vara en offensiv spelare eller ta en defensiv roll, jag har inte hittat den rollen ännu men han har ändå stått på och arbetat hela tiden. Det kanske blir att han får chansen här framöver, men han har under våren ändå konkurrerat med Bedoya, May och Gashi så det är väl klart att han inte haft en helt lätt resa.

Kommer Nordmark få chansen snart? Foto: Samone Falkman
Kommer Nordmark få chansen snart?
Foto: Samone Falkman

Igår kväll stod det klart att Imad Khalili blev klar redan nu, hur vill du använda honom i laget?

Jag har väl inte riktigt bestämt det i det korta perspektivet nu, jag har tränat Imad när han var väldigt ung och det var när jag lyfte upp honom i Högaborgs A-lag. Nu har han spelat i Norrköping som en av två anfallare, vi får väl se hur vi gör men jag är övertygad om att han kommer tillföra mycket för vårt lag. Det är alltid kul att få hem en Helsingborgspojke som dessutom brinner för att spela i HIF.

Blir det fullsatt när Imad gör sin hemmadebut? Foto: Samone Falkman
Blir det fullsatt när Imad gör sin hemmadebut?
Foto: Samone Falkman

En veckas vila väntar nu innan det spelas tre matcher på sex dagar, hur laddar ni inför nästa vecka?

Vi har fyra landslagsmän, Smárason, Krafth, Gashi och Jarl som är iväg med respektive landslag så vi andra har tränat som vanligt idag. Några kommer att spela med U21 imorgon sen tränar vi dubbla pass på onsdag följt av en dags vila och träning under helgen. Sen har vi matchen på måndag och då hoppas jag att alla är okej och att det inte händer någonting med någon av de som är iväg på landslagsuppdrag.

Nu skall vi bara få det att kugga i lite med mer kräm och fokusering i laget och det har vi sagt hela tiden, är man spelare och ledare i HIF lever man med en hög målbild. Med det sagt har vi inte sagt att vi skall vinna SM-guld, men vi ska vara svårslagna, det är vårt mål. Vi ska inte lägga oss ner och självdö för att vi inte har vunnit på två matcher, det är nu man ska visa karaktär och vända det här.

bbl_jimmy_fors

3 kommentarer

1. Roar suckar ofta i media i samband med HIF:s matcher och tycker att laget inte presterar. I den här intervjun lägger han mer tonvikt vid spelarförändringarna som skett. Jag blir lite förvånad och efterlyser en större tydlighet från honom. Just nu är tränarens roll väldigt viktig, det är han som ska skapa trygghet och en ram som spelarna kan utvecklas (vidare) ifrån. Om det nu stämmer att MFF bestämt sig för att göra sig av med Norling så får konkurrenterna en fin present. Norling har stort stöd bland spelare och supporters men sanningen är väl att han är rätt “eljest” för att riktigt passa in i idrottens fyrkantiga värld?
    HIF:s dilemma är fortfarande 2:
    1. Hitta Gashis naturliga 2-vägs-kamrat.
    2. Låt nyförvärven spela in sig på sina naturliga positioner.

2. Det hade jag helt missat att Roar & Imad är bekanta sen tidigare, och det är nog en fördel för att få honom att passa in i dagens HIF-lag. Nog mer Roars humörmänniskotyp som går igenom vid interjuerna än att man ska tro hans suckar är uppgivna för att han har slut på ideér som tränare – i våras var han glasklar med att han ville spela 4-2-3-1 men sen visade Roar inga problem med att ändra lagets spelsätt beroende på motstånd eller vad man hade för lag att tillgå. Så med de nya spelare som kommit in i laget ska nog inte utgöra ett för stort problem, men visst krävs det en långsiktighet som alltid både vad gäller spelarutveckling, spelsätt men också lagbyggandet. Och Roar har ju stort stöd från sportsliga ledningen i HIF till skillnad från vad som verkar vara fallet med lillebrors dito i syd om Norling-ryktena visar sig stämma…