Rasmus Jönsson lämnar Buriram – klar för HIF

Rasmus Jönsson blev tvåmålsskytt i förra mötet med OB Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Precis som AOH kunde avslöja redan för några veckor sedan så lämnar Rasmus Jönsson Thailändska Buriram efter bara en kort tid i klubben. Nu står det dessutom klart att anfallaren återvänder till HIF och spel i Allsvenskan

Till Thailand anlände Rasmus Jönsson som en tilltänkt skyttekung i Burirams ambition att säkra ännu ett guld. Säsongen har dock blivit allt annat än lyckad för såväl klubben som Rasmus. Buriram var regerande mästare och har vunnit serien vid sex tillfälle sedan 2011. I år räckte det dock bara till en andraplats. I FA cupen åkte man ut tidigt och i Ligacupen blev det finalförlust. Med andra ord så gick man titellös trots att man förstärkte truppen rejält, inte minst, under sommaruppehållet…

Rasmus återvände till HIF, som en drömvärvning, sommaren 2018. Dessutom skrev han, så sent som i december samma år, på ett nytt kontrakt med klubben och många trodde att han hade kommit hem till Helsingborg för att stanna.
I somras valde thailändarna att aktivera den utköpsklausul som Rasmus hade inskrivet i utbyte mot att han, under tiden i HIF, spelade för en lön som var lägre än marknadsmässig. I samma veva fick HIF dessutom ytterligare ekonomisk kompensation för att släppa spelaren innan det svenska transferfönstret öppnat. Redan då aviserade HIF att man helst ville behålla anfallaren men då Rasmus önskan var att få ge sig ut på ett ”sista” äventyr så accepterade man budet.
Nu står det dock klart att anfallaren, som noterades för fyra mål, på 13 matcher, i Allsvenskan 2019 återvänder inför den kommande säsongen. HIF, som jobbat intensivt på en lösning de senaste veckorna, har kontrakterat upp en av klubbens främsta anfallare under 2010-talet på två år.

En hemvändare är ju alltid intressant och Jönssons rötter, och status, i HIF innebär att han ses som en riktigt klassvärvning. Vi på AOH hälsar Rasmus välkommen hem och önskar honom lycka till inför den kommande säsongen

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!