Osäkra kort inför morgondagen

Jere Uronen visade prov på sin bössa när han sköt in 2-2 på frispark. Foto: Samone Falkman

Inför omstarten av Allsvenskan har Roar en del att fundera på. David Accams gocart olycka var inte så illa som först rapporterades men är mörbultad. På träningen igår stukade dessutom Jere Uronen foten.

Foto: Samone Falkman
Jere Uroen stukade foten igår och är osäker för spel mot Göteborg.
Foto: Samone Falkman

Det senare är det som kan ställa till en del problem för Roar om det visar sig att han inte kan spela då de naturliga ersättarna Fredrik Widlund och Christoffer Andersson inte är aktuella för spel. Widlund har foten gipsad sedan U21-mötet med Falkenberg och Andersson har ett knä som spökar.

“Det blir en fråga vi får fundera på. Det blir ju att vi får möblera om på något sätt.” säger Kalle Björklund till Helsingbors Dagblad.

Annars tycker Kalle Björklund att det är bra att möta IFK Göteborg i omstarten av serien. “Det är ju inte så många som förväntar sig att vi ska åka upp till Göteborg och hämta hem alla tre poäng, men det tror jag vi gör. Det har sett ganska bra ut de här 1,5 veckorna.” säger han till HD.

Roar är glad att det börjar komma igång igen: “Det var skönt att komma ifrån den dagliga verksamheten. Efter några dagar började det klia i kroppen igen och jag måste säga att VM:et har inspirerat – det har varit fantastiskt anfallsfotboll och många bra matcher och mycket mål. När man kom tillbaka kände man nästan extra glädje av det.” säger han till HIF.se

Abbe Khalili, som nyligen kommit överrens med Mersin i Turkiska ligan och därmed blir lagkamrat med Loret Sadiku efter transferfönstret öppnats, har enligt vad HD erfar förvaltat formen väl och är aktuell för startelvan i morgon.

Matchtruppen:
2. Carl Johansson, 7. Mattias Lindström, 8. Ardian Gashi, 9. Robin Simovic, 10. Álvaro Santos, 11. Arnór Smárason, 13. Alexander Achinioti Jönsson, 15. Emil Krafth, 20. Emmanuel Boateng, 22. Andreas Linde (mv), 23. Daniel Nordmark, 25. David Accam, 26. Peter Larsson, 28. Jere Uronen, 29. Jesper Björkman, 30. Pär Hansson (mv), 31. Elias Andersson, 55. Abdul Khalili.

Björn Velander BBL