”…och nu är han nummer ett”

En slutspurt utan en av landets främsta målvakter är självklart det sämsta som kan hända. Men med rätt stöttning så får vi, förhoppningsvis, se en ny stjärna ta ett extra stort kliv under hösten. Kalle från Lödde är keepern som, i Pär Hanssons frånvaro, får förtroendet att leda oss mot avancemang

Det må så vara att Andreas Granqvist, och Markus Holgerssons, ankomst har skapat stabilitet i backlinjen. Men med Pär Hansson som “den trygga sista utposten” har försvaret aldrig riktigt sats på prov. Med Pär mellan stolparna vet man att man har Superettans främsta burvaktare. Efter beskedet om Hanssons skada så bör man ha klart för sig att sisådär 300 matchers rutin försvinner på målvaktsposten. Är det någon gång som Granen och hans försvarskompisar behöver kliva fram så är det nu.

Allt eftersom HIF fortsatt att rada upp segrar så finns där, framförallt, en spelare som växt med uppgiften. Pär Hansson har, under de senaste matcherna, växt från Superettans främsta målvakt till den Pär som lämnade HIF för en utlandskarriär i Holland. Målvakten har, under de senaste matcherna, stoppat ett antal friläge och således även varit en högst avgörande faktor till att HIF inte förlorat en enda match sedan 14:e Juni. Vår målvakt har, med andra ord, toppat formen när vi behöver det som mest…

Skadan på Hansson kommer alltså vid sämsta tänkbara tillfälle med tanke på att laget, under de kommande veckorna, bla tar emot topplagen Falkenberg och Halmstad på Olympia. Två matcher som kan bli avgörande i kampen om en Allsvensk direktplats. Men nu är det bara att inse att det inte blir Pär som står mellan stolparna när det Allsvenska avancemanget skall firas. För självklart skall den övriga truppen fixa detta trots en allvarlig skada på en av klubbens absoluta nyckelspelare.

Att det nu är Kalle Joelsson som tar över förstaspaden känns faktiskt helt ok. Förra säsongen spred sig en rejäl osäkerhet, avseende vår reservmålvakt, efter 0-4 fadäsen mot Frej. Till hans försvar så var det väl inte mycket som fungerade överhuvudtaget i mötet med Frej men visst fanns där tvivel om vilken kapacitet som vår reserv besatt. Men nu har Kalle fått ytterligare en säsong i ryggen och har visat, i såväl cupmatchen mot Eskilsminne och inhoppet mot AFC, att han är redo att ta ett större ansvar. Något som jag är övertygad om han kommer fixa med bravur. Men inte utan rejäl stöttning från sitt försvar.

Det är vid sådana här tillfälle som man tackar klubbens lyckliga stjärna att man fyllt på truppen med spelare som Granen och, icke att förglömma, Markus Holgersson som lär spela en minst lika viktig roll när nu situationen blivit som den blivit. En pådrivare utan dess like med förmågan att mana på sina lagkamrater och hålla samman ett försvar.

Och vem väljer HIF att sätta upp som reservmålvakt? Gefle, med stora skadebekymmer, ställde sin målvaktstränare i målet i senaste matchen. Och vann. Jag vet inte i vilken form Daniel Andersson är men kanske är det läge att damma av handskarna och ta plats på bänken?

Närmast väntar en tuff bortamatch, mot Gais, på Gamla Ullevi och nu blir det för supportrarna att sätta hyllningen, till målisen från Vejbyslätt, på hold och istället lägga all sin energi på att stötta en 20-årig reservmålvakt. För nu är det Kalle från Lödde som, med sitt målvaktsspel, skall ta oss hela vägen till Allsvenskan

“…och nu är han nummer ett”