Ny anfallare klar

Mjällbys Mamudo Moro har skrivit på för HIF och kommer att ansluta till truppen i januari. Anfallaren har tecknat ett tvåårskontrakt.

Ghananen Mamudo Moro, som gjort 12 mål och 6 assist på 18 matcher för Mjällby AIF under den pågående säsongen i division 1 södra, har tecknat ett tvåårsavtal med HIF och kommer att ansluta till truppen när transferfönstret öppnar i januari.

Anfallaren har uppvaktats av flera Allsvenska klubbar men HIF vann alltså dragkampen om Moro

Dock är anfallaren, just nu, inte tillgänglig för spel pga en administrativ miss hos Mjällby. Något man själv informerade om för dryga tre veckor sedan på klubbens hemsida

Mjällby AIF kan bekräfta och djupt beklaga att Migrationsmyndigheten inte har beviljat Mamudo Moro förlängt uppehålls- respektive arbetstillstånd i Sverige vilket betyder att han inte får representera klubben igen under resterande tid av hans kontrakt. Mjällby AIF har tillsammans med legala rådgivare arbetat oförtrutet med denna fråga en längre tid då vi menar att Mjällby AIF gjort rätt för sig. Vi har också vädjat om ett överseende för ett begånget administrativt misstag utan uppsåt samt poängterat den enskilda individens totala oskyldighet. Trots överklagande till högsta instans inom Migrationsmyndigheten har klubben nu meddelats att Moro inte får förlängt uppehålls- respektive arbetstillstånd. Mjällby AIF är, tillsammans med vår advokat, djupt oenig med Migrationsmyndighetens beslut men har inget annat val än att acceptera.

Under 2016, i samband med vår omorganisation efter degraderingen ifrån Superettan, skedde ett administrativt misstag som berodde på den mänskliga faktorn. Misstaget rättades omedelbart till då styrelsen fick kännedom om problemet. Med stöd av legal expertis i migrationsfrågor har klubben varit försiktigt optimistisk att Migrationsmyndigheten skulle ändra sin bedömning av frågan (då det varit vår legala rådgivares uppfattning och förhoppning hela tiden) men så har inte skett. Konsekvensen för Moro och för klubben blir därmed helt oproportionerlig i förhållande till det misstag som begicks. Än en gång beklagar vi djupt det som inträffat och även om det gör rejält ont så kan vi inte göra något mer i saken.

Källa: HIF.se samt Mjällby AIF