Med HIF-ögon…Brommapojkarna

Superettan 2017 blir den artonde säsongen av Superettan, Sveriges näst högsta division i fotboll för herrar, under Allsvenskan. HIF har själv aldrig spelat i Superettan men HIFs senaste säsong i den näst högsta serien var i Division 1 1992.

Vilka är lagen? Vilka är profilerna och vilken ev koppling har HIF till morgondagens motståndare?

BP är ett, av tre, lag från Stockholms län som deltar i årets Superetta. Klubben bildades, I Bromma, 1942 och tränas numera av den förre landslagsspelaren Olof Mellberg. Med sina 265 lag i seriespel 2012 (rekord i föreningens historia), 4 000 aktiva spelare samt mer än 600 ideellt arbetande ledare så är BP den fotbollsförening i Europa som har flest aktiva idrottare och ledare. 2014 slutade BP sist i Allsvenskan och raset fortsatte även 2015 när man även trillade ner i Division 1. Man vann dock Division 1 Norra överlägset och får nu chansen till revansch i Superettan 2017.

Anders Limpar återvände till sitt BP när hans skulle avsluta sin fantastiska karriär.
© BildbyrŒån
Laget håller till på Grimsta IP (5500 åskådare) men vid större publikmatcher har klubben valt att förlägga sina hemmamatcher på andra arenor runt om i Stockholm.

IF Brommapojkarna benämns ofta som plantskola och genom åren har föreningen lyckats fostra en mängd Allsvenska spelare. Störst av alla är Anders Limpar, som efter en framgångsrik internationell karriär avslutade som spelare och senare även tränare i föreningen. Albin Ekdahl, John Guidetti, Simon Tibbling och Ludwig Augustinsson är bara några av de nuvarande stjärnor som börjat sin fotbollskarriär på Grimsta IP.

Babis Stefanidis gjorde ett, minst sagt, speciellt avtryck under sin period i Skåne.
© BildbyrŒån
En som egentligen aldrig blev någon profil, i varken BP eller HIF, är ändå den enda länken lagen emellan. I juli 2005 valde HIF att köpa loss mittfältaren Babis Stefanidis från Brøndby IF. Stefanidis, som spenderade hela sin uppväxt i BP, blev efterhand ordinarie på högermittfältet och var bla med om att vinna Svenska Cupen med HIF 2006. Kontraktet med klubben sträckte sig 2007 ut men ändå valde mittfältaren att krita på för mff mitt under brinnande säsong. Givetvis extremt osmart och innebar också att Stefanidis ”karriär” i HIF var över innan den ens hunnit börja på riktigt. Hur det gick hos ”lillebror i Söder” vet vi och efter benbrott mm så lånades Babis ut till ännu en av våra favoritklubbar, Landskrona BoIS. Men andra ord hann Stefanidis med att, på extremt kort tid, ta samtliga steg för att göra sig impopulär i Nordvästra Skåne.

2010 återvände mittfältaren till BP. Cirkeln var sluten och Stefanidis fick avsluta karriären med att spela ner Brommapojkarna i Superettan.

I dagens BP lyser stjärnorna med sin frånvaro. Kanske inte så konstigt då klubben är nyuppflyttade inför 2017. Men man skall ändå inte underskatta en klubb som, år efter år, lyfter fram nya framtida stjärnor och visst finns där säkerligen några att hålla ett extra öga på även i årets trupp.

Visste du att…

· En av spelarna i klubbens U19-trupp lystrar till namnet Amadeus Sögaard. 19-åringen är givetvis en egen produkt – inte bara av BP utan även av Runar Sögaard och Carola Häggkvist! Kanske får Amadeus chansen till A-lagsspel redan innevarande säsong?

· Föreningen är även en framgångsrik fostrare av tränare. Både Rikard Norling och Kjell Jonevret kan räkna IF Brommapojkarna som sin moderförening. Även Tommy Söderberg (fd. förbundskapten) och Thomas Lyth har ett särskilt förhållande till föreningen.

· BP har en ”Hall Of Fame” där, hittills, 12 profiler blivit invalda. Där finner man namn som Putte Ramberg, Daniel Majstorovic, Pontus Segerström och, målvaktslegenden, Berndt Magnusson