Mattias Lindström: Förberedda på Krig.

210403 Helsingborgs assisterande tränare Mattias Lindström före träningsmatchen i fotboll mellan Helsingborg och Öster den 3 april 2021 i Helsingborg. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0079

Inför dagens match mot AFC Eskilstuna på Olympia intervjuade AOH Mattias Lindström för att höra om hans synpunkter på det offensiva spelet, möjliga förändringar samt givetvis utmaningen som står för dörren.

Jag tycker ni har lättare för att anfalla när ni ställer om än när ni har etablerade anfall?

” – Det håller jag med om. Det handlar också om speluppbyggnaden och hur man ska spela igenom elva man och ska man lägga den bakom direkt eller ska man få dem nånstans och röra sig och sen trä in den. Vi vill ha det varierat, vi vill kunna bägge delar och där är det svårt. J södra var pålästa, mycket välscoutade och duktiga, mer än både Sundsvall och framför allt ÖIS, så där hade vi problem. Vi hittade inte riktigt vägarna igenom så där håller jag med dig. Att just speluppbyggnaden, att ta sig med etablerat anfallsspel mot ett etablerat försvar, det är det som är det svåra med fotboll”.

“Nu möter vi ett AFC som antagligen står lite lägre och hur ska vi luckra upp ett bra försvarspel? Det är grejer vi pratar om och tränar på och där kan vi bli bättre definitivt.”

En del tycker också att Van Den Hurk blir lite ensam i boxen, nu i U21 matchen i veckan spelade ni nästan med två Anfallare, är det något ni har funderat på?

” – Vi spelar ju 4-2-3-1 med Anthony själv på topp och där vill vi ha Tian, Rasmus då, mycket mer med i offensiven än han har varit. I U21 var tanken att Gero skulle spela Tia men… (skratt) Ja du såg ju matchen själv, vi har ju såpass offensivt lag, vi har Dennis Olsson och Adam Kaied som innermittfältare, vi har Gero och Assad lite som forward där. Där blir det mer att vi får spela mer offensivt helt enkelt. Gero, Utgångsfasen var att han skulle vara Tia men sen skulle han upp och anfalla men han blev anfallare mest hela tiden och det gick ju bra det också (Skratt).”

AFC nu på Söndag, som hitintills inte släppt in ett mål, vad säger du om den utmaningen?

” – Ja, de har en fembackslinje då där framförallt den trean i mitten är unga killar som har imponerat. Vi har kollat dem och analyserat dem och de är stabila, det är ingen tvivel om det. Så det är ingen tillfällighet att de har gått och hållt nollan i tre matcher. Özcan vet vi hans, de som inte vet kanske får reda på det genom er podd, hans historia i HIF med Peo och allt vad det var. Vi pratade med Loeper som har spelat där och har en historia med Özcan, han sa att Özcan kommer förberedda dem på Krig. Han vill ha den inställningen på dem. Vi förväntar oss ett AFC som kommer göra allt i deras makt för att vinna mot oss. Samtidigt måste vi göra ännu mer för att vinna.”

“Jag tror de kommer stå lågt i 5-4-1, kanske första tio minuterna att trycka lite, men annars tror jag vi kommer trycka ner dem i banan och då gäller det att vi hittar igenom deras fembacks-linje med ljupledsspel så att inte de får trycka fram. Så länge en fembackslinje får jobba framåt, framåt, framåt så blir det jobbigt. Där har vi en utmaning i vårt offensiva spel att knäcka, samtidigt måste vi ha en balans när vi anfaller så vi inte har huvudet under armen och bara kör. Sen är det, vi spelar på Olympia och jag vill verkligen trycka på det för det är viktigt för mig, viktigt för laget och viktigt för klubben att när vi spelar på Olympia, oavsett vem vi möter, om vi så möter Real Madrid eller Malmö FF eller AFC så ska vi vinna. Det är det kravet vi har, det är det vi vill göra på Olympia i HIF. Det är ingen snack om saken, vi ska vinna på Söndag”

Vill du höra hela intervjun med Mattias Lindström inför matchen idag? Då finns den i AOH Podden. Den kan du lyssna på i spelarna nedan: