Målvakternas klubb

HIF har genom åren blivit känd som något av ”målvakternas klubb”. En gång i tiden stod målvakterna för kontinuitet och den som var aktuell stod hela säsongen och höll landslagsklass eller nästintill. I år har begreppet ”målvakternas klubb” fått en annan betydelse. Ingen annan klubb har nämligen tvingats använda lika många målvakter som HIF

Den som kan sin HIF-historia minns namn som Folke Friis, Sigge Lindberg och ”Rio-Kalle” Svensson. I modern tid har vi också fått lära oss namn som ”San Siro-Sven” Andersson och senast Pär Hansson som var en bidragande orsak till de gyllene åren som gav klubben fem titlar i början på 2010-talet. Före Pär kom Daniel Andersson som också var en högklassig målvakt. På 1950-talet krigade Kalle Svensson och Henry Christensson inte bara om platsen i HIF-målet utan även om landslagströjan. ”Chrischan” fick nöja sig med andraplatsen och valde att lämna HIF för IFK Malmö. Han fick även stå i dåvarande B-landslaget, som kan sägas vara motsvarande dagens U21-landslag. Det har funnits ytterligare ett antal målvakter under åren som varit pålitliga sista utposter i HIF, men de ovan nämnda är de namn  som dyker upp först i minnet.

I år har situationen varit helt annorlunda och saknar motsvarighet. På 29 matcher har HIF tvingats använda fyra målvakter:

Den som före säsongen rankades som förstemålvakt, Anders Lindegaard, har bara varit tillgänglig i en tredjedel av matcherna. Han har startat 11 matcher men tvingades avbryta en, då han ersattes av den tilltänkte tredjemålvakten, Alexander Nilsson, som fått starta 14 och alltså blivit inbytt i en. Kalle Joelsson, som gjorde come-back efter långtidsskada var egentligen tilltänkt som andremålvakt men kunde bara spela en match innan säsongen tog slut. Fjärdemålvakten Ian Pettersson, som tvingades till ett sent inhopp mot Falkenberg gjorde därmed sin tredje start i år. På bänken satt då Nils Arvidsson, som inte ens ingår i seniortruppen.

200913 Helsingborgs Ian Pettersson deppar under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Helsingborg den 13 september 2020 i Stockholm.
Foto: Johanna Lundberg / BILDBYRÅN / kod JL / JL0024

Trots rotationen på målvaktsposten är HIF inte det lag som släppt in flest mål i årets allsvenska. 45 insläppta har det blivit. Sämre, i det avseendet, är Sirius och Kalmar med 49 och Falkenberg med 51. Hammarby, som ligger sjua, är bara ett mål bättre med 44 insläppta. Man kan nog konstatera att målvaktstränaren Sven Andersson gjort ett bra jobb i år. Trots många missade chanser framåt är HIF inte ens sämst när det gäller gjorda mål, med sina 29. Både AIK, med 28 och Östersund med 27 är ”sämre” medan bottenkonkurrenten Kalmar släppt in lika många som HIF.

Nu är det här siffror som knappast kommer att hjälpa HIF att klara kontraktet. De är möjligen mest intressanta för den som gillar statistik och kan möjligen ses som en liten ljusglimt i ett totalt mörker.