Lange och Christensen i topp!

På nittiotalet så betecknades HIF, något skämtsamt, som den “största norska kolonin utanför Norge”. Numera lyser norrmännen med sin frånvaro och istället är det danskarna som tagit över. Faktiskt till den milda grad att de ligger i toppen av den interna poängligan.

Nu ska man kanske inte överdriva i den bemärkelsen att danskarna har tagit över då vi enbart har tre av dem i truppen. Men utöver Jesper Lange, Martin Christensen och Frederik Helstrup så har ju även Surprise, Akpoveta och Peter Larsson ett antal säsonger i Danmark bakom sig.

Jesper Lange klappas om efter ett av sina sex mål Foto:Bildbyrån

I Superettans skytteliga så är Trelleborgs Salif Camara Jönsson ganska ohotad med sina 10 mål. Men i kölvattnet av den storväxte anfallaren hittar vi en knapp handfull övriga spelare som samtliga noterats för sex mål vardera. Där finner vi även den första dansken – HIFs Jesper Lange! 31-årige Lange är en rutinerad anfallare som gjort över 200 matcher i den danska högstaligan. Hans fotbollskarriär startade i Odense Boldklub och tog sedan ordentlig fart i Esbjerg där han fick sitt genombrott. Sedan 2013 tillhörde han AGF Aarhus, men under förra sommaren löpte kontraktet med klubben ut och HIF nappade.

Under sina tre säsonger i AGF gjorde Lange totalt elva mål på 82 matcher så förväntningarna var kanske inte jättehöga och, till en början, fick dansken mest hålla till på bänken bakom Jordan Larsson, Matthew Rusike och Micke Dahlberg. Men inför denna säsongen har Lange fått en riktig försäsong med laget och visade fin form redan på försäsongen. Hittills har det blivit sex mål på elva matcher. Att jämföra med noll mål på nio matcher förra säsongen.

På assistsidan har Norrbys Adam Ståhl imponerat stort med sina sju assist. Detta dessutom för en klubb som tillhör bottenskiktet av serien. Boråsarna kan nog få svårt att hålla fast i 22-åringen när transferfönstret öppnar igen i mitten av Juli. Strax efter Ståhl, på fem assist, hittar vi Trelleborgs Dino Islamovic, men sen dyker ett välbekant namn upp.

Det var en rutinerad herre som anslöt från Åtvidaberg 2015 Foto:Bildbyrån

Med fyra målgivande passningar kan Martin Christensen vara på väg mot sin bästa säsong på länge. Och detta av en spelare som, under försäsongen, fått beskedet att han kanske borde söka en ny klubb. Det blev en provperiod, med danska Vendsyssel, men där ansåg man att man redan hade bättre spelare på 29-åringens position.

Den danske, landslagsmeriterade, mittfältaren skrev 2015 på ett tvåårskontrakt med HIF. Christensen slog igenom i Herfølge och blev sedan utlandsproffs i det engelska Championship-laget Charlton. Under sina ungdomsår gjorde han 28 landskamper för Danmarks olika ungdomslandslag upp till U21-nivå. Under karriärens gång har det också blivit spel i Holland, Italien och Norge för Christensen. 2012 värvades Christensen av Åtvidaberg, från danska Köge. Yttermittfältaren spelade på Kopparvallen under de fyra säsonger och noterades för nämre 100 Allsvenska matcher för klubben.

Ingen missade ju Christensens mål mot Öster (hans blott andra mål på de fem senaste säsongerna) men det är nog snarare på passningsfronten vi kan räkna med dansken som faktiskt noterades för åtta assist 2014. Förra säsongen blev det fem målgivande passningar i HIF.

Edwin Gyimah finns även han med på topplistan Foto:Bildbyrån

Givetvis är HIF även representerad på den mindre smickrande listan – Varningslistan! Där handlar det dock inte om någon dansk utan vårt nyförvärv från Orlando Pirates, Edwin Gyimah. Vår 33:a är dock inte värst med sina fyra varningar utan där Värnamos Simon Nilsson strået vassar med sina fem. Lägg därtill alla utvisningar (där HIF inte är representerade) så verkar vi rätt snälla med våra 17 gula på 11 omgångar. Dock bör nog både Lange och Adam Eriksson tänka sig för en extra gång då de båda står på två korta var.