Inför Twente med Schwarz

Ikväll smäller det, första hemmamatchen i Europa League och Twente från Holland står för motståndet. Vi tog oss en liten inför snackis med assisterande Stefan Schwarz, spelare och ledare är väl förbereda och laddade för kvällen – är ni?

Hej Stefan, några dagars vila efter matchen mot Åtvidaberg, har det varit väl behövligt?

Ja, det är inte dumt ibland att få några dagars vila. Det var ett intressant och tufft schema där vi hade Malmö, Levante, Häcken och Åtvidaberg, så det har varit välkommet att få vila lite och förbereda oss på ett bra vis inför denna match.

Bedoya spelade centralt och imponerade i den positionen, kommer han få fortsätta där eller kommer vi se honom på en kant ikväll?

Nej, det kommer nog att bli centralt. Vi har haft Peter Larsson och Gashi som haft lite känningar efter Häcken matchen, vi inväntar sista beskeden från fysio teamet om deras fysiska status innan vi spikar en startelva.

Målskyttet lossnade i söndags, har det ingivit självförtroende för kvällens match?

Det är alltid bra att göra mål och alltid skönt för spelarna som får lov att göra mål, men det är också viktigt att vi i matchen höll nollan, det ska man aldrig underskatta för det är en minst lika viktig bit.

Hur väl pålästa är ni om hur kvällens motståndare Twente spelar?

Vi är väldigt bra pålästa och känner till dom både individuellt och kollektivt, de hänger med i toppen år efter år och spelar en traditionell holländsk fotboll där man har mycket boll och anfaller med mycket folk. Men det kommer att bli en spännande match men vi ska göra vårt jobb, vi är väl förbereda inför denna uppgift och spelarna är väldigt motiverade och inspirerade inför vad som står framför dom.

Kommer ni att anpassa er utifrån deras sätt att spela?

Nej, vi spelar på hemmaplan och vet våra styrkor och kvaliteter, man gör mål när man håller i bollen och vi kommer att spela vårt spel. Men vi känner till deras omställningsspel och är väl förbereda på det.

Vad kommer vi att få se av HIF ikväll då?

Att vi kommer direkt in i matchen med en bra aggresivitet där man går in och vinner dueller, sätter press på motståndarna, vinner bollen och sätter fart på den. En bra rörlighet som ger många passningsalternativ och slutligen hoppas vi att vi får det vanliga och fina stödet av våra supportrar som kan ge oss energi och pusha fram oss lite extra.

Slutligen, tre poäng gäller som alltid, det vet du?

Jaja, det är det fotbollen går ut på.