Inför serieavslutningen HIF-Västerås

211120 Helsingborgs Anthony van den Hurk jublar med lagkamrater efter 1-0 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Örgryte och Helsingborg den 20 november 2021 i Göteborg. Foto: Nicklas Elmrin / BILDBYRÅN / COP 206 / NE0081

HIF måste stå upp för äran och för sina trogna supportrar och ta minst en pinne mot Västerås, för att säkra kvalspel till allsvenskan.

HIF möter ett Västerås som krigar för att undvika negativt kval, i årets sista seriematch hemma på Olympia på lördag eftermiddag. Själva har di röe, vid sidan av ett allsvenskt kval, även äran och självaktningen att spela för, samt att bevisa för sina trogna fans att man kan vinna viktiga matcher. Man har fortfarande möjlighet att gå upp i allsvenskan om man tar minst en pinne på söndag, och sen sammanlagt besegrar något av lagen Varberg, Sirius, Mjällby, Halmstad eller Degerfors i två kvalmatcher.

210718 Helsingborgs Rasmus Jönsson jublar med lagkamrater efter att han gjort 0-3 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Västerås SK och Helsingborg den 18 juli 2021 i Västerås.
Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN / kod SH / SH0134

Om HIF skulle lyckas snubbla sig upp till allsvenskan, så räddar det en medioker säsong med berg- och dalbanespel, med brist på en trygg spelide, på fantasi i anfallsspelet och på bolltempo, samt på en oförmåga att vända negativa matchbilder. Det är parametrar som inte primärt landar på spelarna, utan på tränarteamet med Jörgen Lennartsson och Mattias Lindström. Det är deras uppgift att ingjuta mental styrka i spelarna, att få dem att känna sig trygga i ett stabilt grundspel, att få dem att våga spela ut, och att få dem att växa som individer i sina roller i ett fungerande lagmaskineri, där alla är rörliga, spelbara, och bolltrygga. Detta har de tyvärr inte lyckats särskilt bra med. Att HIF ändå får kvala till allsvenskan om man tar en pinne mot Västerås, beror inte på att man har visat prov på ett särskilt bra spel under året, utan i stället på att serien har hållit ganska låg kvalitet, och att alla lag har besegrat varandra.

Västerås har en seger och tre oavgjorda matcher på de senaste fyra omgångarna, och HIF har en seger, en oavgjord och två förluster. De grönvitrandiga har fått fart på målskyttet framförallt genom mittfältaren Simon Johansson och anfallaren Örebrolånet Erik Björndahl, så HIF-försvaret måste vara maximalt fokuserade. Gästerna har mycket att spela för eftersom det är så oerhört jämnt i botten, och laget kommer att undvika ett negativt kval ner till div 1, vid en seger på söndag.

HIF har som sagt en  kvalplats till allsvenskan att spela för, och då krävs minst en pinne mot Västerås, om inte Norrby besegrar seriesegrarna Värnamo borta med 11-0 samtidigt, och går förbi på bättre målskillnad.  HIF måste steppa upp några nivåer sen matchen senast mot ÖIS som slutade 1-1, efter glimtvis bra perioder, men ett på det stora hela temposvagt och ineffektivt spel.

1 kommentar

1. Tror just den grejen att VSK också har något att spela för kan vara en fördel för HIF, då de är garanterat tända till matchen och måste även öppna upp sig och inte bara ligga på egen planhalva – så det bör också funka som tändvätska för di Röe om nu inte ett Allsvenska Kval räcker (vilket det verkligen borde göra…)

Sen ang. ev kvalmotstånd så är väl sannolikheten att de 3 lagen på 34 pinnar (Mjällby, Sirius & Varberg) skulle klappa ihop totalt och att HBK skulle smyga förbi med det tuffa avslutningsschema de har är nästintill obefintlig – större risk då att Degerfors som har ett lättare schema knuffar ner HBK till kvalplatsen så vi får en riktig flashback-känsla inför kvalet.
    Å andra sidan HBK grymt bättre målskillnad än Degerfors så lutar nog åt det motståndet i ett kval, men först ska di Röe göra sitt jobb!