Inför HIF-Akropolis med Erik Figueroa: “2020 var ett märkligt år på många sätt”

Erik Figueroa under sin tid i BP Foto: Johan Axelsson / BILDBYRÅN / Cop 245

Skånes Stolthet inleder höstsäsongen på hemmamatch mot Akropolis, ett lag som bland annat består av Erik Figueroa som spelade i HIF under 2020. Vi på AOH tog kontakt med försvararen inför söndagens match. Det blev ett samtal om tiden i HIF, upplevelser som etsat sig fast och hemlängtan…

Du värvades till HIF inför 2020 års säsong. Hur såg det ut när du värvades?

Jag hade Olof Mellberg som tränare under ett framgångsrikt år i Brommapojkarna. Vi fick god kontakt under den tiden, så när HIF behövde försvarsspelare på min position ringde han mig. Jag var fri transfer och hade precis kommit tillbaka från ett fotbollsäventyr i Chile.

Hur ser du på din tid i HIF totalt sett?

2020 var ett märkligt år på många sätt, men det var också året jag blev pappa. Min dotter föddes på Helsingborgs Lasarett, så på det sättet är Helsingborg som både stad och klubb något som jag kommer minnas för evigt. Det var som sagt ett speciellt år, men jag fick uppleva mycket fina saker trots att det inte blev som jag eller klubben hade velat på planen.

Du har nu landat i Akropolis. Vad fick dig att välja just den klubben?

Jag kände att jag ville bo i Stockholm, och jobba med fysioterapeuter som jag har fullt förtroende för och som har hjälpt mig genom den skadehistoriken som jag haft. Nu känner jag mig äntligen, peppar peppar ta i trä, fräsch och skadefri till 100%.

Vad är era förväntningar och ambitioner inför höstsäsongen som nu startar?

Att vinna så många matcher som möjligt och börja klättra i tabellen så fort det går. Vi vill inte vara med i bottenträsket som vi är i just nu, och jag tycker inte heller att vi borde vara där. Vi har alldeles för bra trupp för det.

Slutligen, vad tror du om söndagens match?

Vi har inte hunnit prata så mycket om HIF, hur de spelar och matchen i sig utan tränaren har under de här veckorna mer tryckt på vad han vill få in och vad han tycker är viktigt gällande anfalls- och försvarsspel. Men det är klart att vi kommer till Olympia för att ta med oss tre poäng hem. Vi vet att det blir en tuff uppgift, men till söndag kommer vi vara fullt förberedda.

Gå in och lyssna på veckans avsnitt av AOH-podden för intervjun i sin helhet!

Vill du Bli Prenumerant på AOH? Klicka här!