Inför Brage-HIF på söndag

Senaste mötet med Brage var 2019 Foto: Johan Lilja

HIF åker till Dalarna och möter Brage, som har kniven på strupen, i Borlänge imorgon. Klubben, som hade sin storhetstid på 80-talet, har nämligen inlett serien på sämsta tänkbara sätt och ligger sist i Superettan

IK Brage med hemvist på Domnarvsvallen i Borlänge är alltid ett tufft spelskickligt lag att möta. Det grönvita Dalalaget har en stolt historia med 18 allsvenska säsonger, och bl a en finalförlust i svenska cupen på straffar mot Malmö FF och en fjärdeplats i allsvenskan 1980  på meritlistan. Det året var Rolf Zetterlund spelande tränare och fick också guldbollen som den förste spelare som inte hade spelat några landskamper. Zetterlund förde upp laget från div 3 till allsvenskan 1977-80. Brage var som bäst under 80-talet med ett allsvenskt brons 1981, och spel i UEFA-cupen 1982 och 1988 när man mötte Inter, och föll med 1-2 i bägge mötena. Klubben ligger på 21:a plats i den allsvenska maratontabellen, och har spelat 55 säsonger i landets näst högsta division.

IK Brage tränas av den f d storspelaren Kleber Saarenpää, som har representerat Djurgården, Hammarby och IFK Norrköping, och har spelat 11 landskamper för Sverige. Inför den här säsongen har man värvat målvakten Viktor Frodig (Umeå), försvararen Nathan Mavila (Cavalry FC, England), mittfältaren Adil Titi (på lån från IFK Göteborg) samt anfallarna Alexander Johansson (på lån från Varberg) och Andree Reinholdsson (Oskar-shamn). Brage kom på åttonde plats i superettan 2020, och tippas att bli 12:a av AoH i år. På försäsongen har Dalalaget blandat och gett. I svenska cupens gruppspel förlorade man mot Djurgården 0-1 och Kalmar 0-1 och vann mot Umeå 1-0. I övriga träningsmatcher vann man mot Sirius 3-2 och Dalkurd 1-0, spelade oavgjort mot Sandviken 1-1, Örebro 1-1, Gefle 2-2 och Degerfors 0-0, samt förlorade mot Hammarby 1-2 och mot Djurgården 1-3.

210502 Helsingborgs Wilhelm Loeper jublar med lagkamrater efter 1-0 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och AFC Eskilstuna den 2 maj 2021 i Helsingborg.
Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / COP 240 / PA0184

Efter en usel inledning på seriespelet med tre förluster och en oavgjord match ligger Brage sist i serien, och har kniven på strupen. Dalalaget är piskade att börja vinna, så HIF måste vara på hugget och fullt fokuserade inför den svåra bortamatchen i Borlänge på söndag. HIF som vann hemma mot AFC Eskilstuna med 1-0 senast efter bra spel under större delen av matchen, kan känna arbetsro och ökat självförtroende. Utan Anders Lindegaard och Andreas Granqvist i truppen klev Kalle Joelsson och Charlie Weberg fram och tog ett stort ansvar. Det HIF bör ta med sig från den matchen var att man var väldigt skickliga med boll, att man hade idérikedom och rörlighet i passningsspelet, att försvaret var stabilt, att man kunde trycka ner motståndarna, skapa många målchanser,  och att man kunde behålla initiativet så gott som hela matchen. Glädjande är också att det finns flera olika spelare som kan göra mål. Sen behöver bolltempot och kvaliteten i passningsspelet höjas några snäpp.

Ett stort orosmoln på HIF-himlen var att Anthony van den Hurk klev av skadad tidigt mot AFC. I veckan kom dock lugnande rapporter från klubbens läkare Harald Roos, om att det rör sig om en lättare muskelbristning i låret som inte kräver så väldigt lång rehabilitering. Van den Hurk kommer inte till spel mot Brage, men då får någon annan kliva fram som offensiv spets och skapa målchanser. Säsongen är lång och det lär bli fler skador, så alla vet vad som gäller när man får chansen att spela. Jakob Voelkerling Persson klev av träningen i måndags efter en smäll mot knäet, så han är nog inte heller med i truppen mot Brage. På pluskontot finns emellertid en skadefri Assad al Hamlawi som hoppade in tio minuter mot AFC. Han har så klart en bit kvar till toppformen, men är i alla fall spelklar. Läget för Andreas Granqvist, Anders Lindegaard och Dennis Olsson som var skadade förra matchen är bättre, även om Dennis Olsson inte har tränat i veckan. Men i vilket fall som helst måste HIF gå för vinst i Borlänge på söndag, om man vill visa att man är en kandidat för att vara med i racet om avancemang till allsvenskan när superettan slutspelas i år.

Vill du höra mer om morgondagens match så är detta en av huvudämnena i veckans AOH-podd som du bla når via länken nedan: