HIFare i världen med mästerskapsspecial

Då var det återigen dags att se hur våra före detta rödblå spelare har presterat. Denna gång kan ni även läsa hur det har gått i VM-gruppspelet för de ex-HIFare som medverkat där

Om det nu är någon som har missat det så har Sverige vunnit sin grupp före Mexiko, Sydkorea och Tyskland och gått vidare till åttondelsfinal där Schweiz väntar. Denna match spelar på tisdag. En stor del i denna succé har givetvis landslagskaptenen Andreas Granqvist som spelat alla matcher och dessutom stått för två mål, båda på straffar. Dessa två mål gör att ”Granen” har gjort lika många VM-mål som bland andra Patrick Kluivert, Kenny Dalglish och Ronaldinho.

Emil Krafth som också är med i VM har inte fått någon speltid under gruppspelet. Detta är dock det inget överraskande då förbundskapten Janne Andersson har Mikael Lustig som sitt förstaval på högerbacksplatsen.

Olafur Skulasons Island fick dessvärre lämna VM efter gruppspelet. Dock gjorde laget en imponerande insats där de spelade 1-1 mot Argentina. Tyvärr förlorade de sedan mot Nigeria och Kroatien med 0-2 respektive 1-2 och slutade sist i gruppen. Olafur förblev på bänken alla dessa tre matcher.

Alfred Finnbogason gjorde målet för Island i 1-1 matchen mot Argentina och var hjälten i landets första VM-match. Anfallaren startade alla tre matcher och drog på sig ett gult kort i matchen mot Kroatien.

Ema Boatengs LA Galaxyhar sedan senaste proffskollen spelat två stycken matcher. Ema blev inbytt i den 86:e matchminuten i 3-0-segern mot Real Salt Lake. Däremot var han skadad och kunde inte delta i lagets cupmatch mot Portland Timbers. LA Galaxy hade kanske behövt Boateng för de förlorade åttondelsfinalen och är därmed ute ur cupen.

Jörgen Skjelvik spelade hela matchen mot Real Salt Lake och drog på sig ett gult kort. Huruvida han spelade cupmatchen är oklart.

Alejandro Bedoyas och David Accams Philadelphia Union har spelat tre matcher sedan senaste proffskollen. De förlorade i ligan mot Toronto med 0-2, vann åttondelsfinalen i cupen mot NY Red Bulls och slog Vancouver Whitecaps med 4-0. I matchen mot Toronto var ”Ale” avstängd medan Accam kom in i den 74:e minuten. Cupmatchen har ingen elva fåtts fram av undertecknad. I mötet med Vancouver spelade Bedoya hela matchen medan Accam förblev på bänken.

Tarmo Neemolo och hans Paide Linnameeskond har spelat en match sedan senaste proffskollen och detta var vinstmatchen mot JK Tallinna Kelv. Siffrorna skrevs till 2-0 och Tarmo satt på bänken.

Rafael Porcellis EC Sao José har spelat 3 matcher.Det blev först en vinst mot Novo Hamburgo, sedan ett kryss mot Atletico Tubarao och sedan en vinst till mot just Atlectico Tubarao.