HIFare i landslagsspel

201117 Emil Krafth of Sweden during the Nations League football match between France and Sweden on November 17, 2020 in Paris. Photo: Joel Marklund / BILDBYRÅN / kod JM / JM0053

Under det pågående landslagsuppehållet har flertalet HIFare, både nuvarande och gamla, varit involverade för sina landslag.

För det svenska a-landslaget har både Emil Krafth och Martin Olsson varit involverade. Krafth startade de båda sista matcherna i VM-kvalet, när Sverige tyvärr förlorade mot Georgien och Spanien med 2-0 respektive 1-0. Martin Olsson satt på bänken under hela matchen mot Georgien, men fick spela de sista minuterna mot Spanien då han byttes in mot just Emil Krafth precis innan Spanien satte 1-0-målet. De två senaste resultaten har inneburit att Sverige får gå igenom playoff för att potentiellt kunna ta sig till VM-slutspelet i Qatar nästa år.

På ungdomssidan har Adam Kaied var uttagen till Sveriges P20-landslag under uppehållet. Mittfältaren startade en av matcherna när Sverige mötte Finland i två separata träningslandskamper, och stod för en assist i den senare matchen som slutade 2-1. Samtidigt var Casper Widell uttagen till P18-landslaget. Försvararen bär kaptensbindeln för sitt landslag och startade en av de två matcherna som hittills spelats, vilken slutade 2-1 borta mot Schweiz. Den sista matchen spelas ikväll mot England i det fortsatta EM-kvalet.

Längre söderut startade Ravy Tsouka som mittback i båda av Kongo-Brazzavilles senaste matcher i det afrikanska VM-kvalet. Första matchen slutade 1-1 hemma mot Namibia, och den andra matchen slutade med en 2-0-förlust borta mot Senegal. Kongo hamnar därmed på sista plats i sin kvalgrupp, vilket naturligtvis innebär att man missar VM.

Om vi tar en vända tillbaka till Europa så finner vi Brandur Hendriksson och Färöarna, som också avslutat sitt VM-kval. Brandur var avstängd i den första matchen som Färöarna spelade under landslagsuppehållet, då man förlorade med 3-1 borta mot Danmark. När sista matchen i VM-kvalet, som spelades borta mot Israel sedan gick av stapeln var Brandur dock tillbaka i startelvan. Den matchen slutade med en snöplig 3-2 förlust för Färöarna, som föll med flaggan i topp efter en tapper insats. Därmed hamnar laget näst sist i sin grupp, tre poäng före jumbon Moldavien.

Sist men inte minst har även Vladislav Kreida varit involverad för sitt Estland. Mittfältaren startade och spelade 90 minuter när hans land förlorade med 3-1 borta mot Belgien. Endast en match borta mot Tjeckien ikväll återstår nu för Estland i VM-kvalet. Landet ligger dock i ingenmansland gällande gruppen och kan som bäst sluta på näst sista plats, bara före Belarus.