HIFare i EM: Egzon Bejtulai

200220 Egzon Bejtulai under en träning med Helsingborg under ett träningsläger den 20 februari 2020 i Ayia Napa. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92451

Egzon Bejtulai är näste spelare med HIF-anknytning som kommer att delta i sommarens europamästerskap i fotboll. Det blev en väldigt kort tid i Skånes Stolthet, men nu är försvararen uttagen i Nordmakedoniens trupp inför nationens första stora mästerskap någonsin.

Egzon Bejtulai föddes den 7 januari 1994 i Tetovo, en ort på ca 50 000 invånare i nordvästra Nordmakedonien. Fotbollskarriären inleddes i Tetovolaget FK Teteks, där Bejtulai gick genom både ungdomsled och a-lag innan han som 19-åring flyttade till ett annat lag från Tetovo, nämligen KF Shkëndija.

I Shkëndija har försvararen spelat 221 matcher och åtnjutit en dominant period i makedonsk fotboll, under vilken han har vunnit tre ligatitlar, en cuptitel och även varit med om spel i Europa. En mycket kort period i Helsingborgs IF kom emellan i början av 2020, men av personliga skäl avslutades det kontraktet i förtid och Bejtulai kunde återvända till Shkëndija där han mer eller mindre nu spenderat åtta år totalt.

Debuten i landslagssammanhang kom under hösten 2018, och sedan dess har Egzon Bejtulai representerat Nordmakedonien 21 gånger. Nu är försvararen alltså del av den trupp som går in i Nordmakedoniens första stora mästerskap någonsin. Landet deltar i Grupp C, som utöver Nordmakedonien även innehåller Ukraina, Nederländerna och Österrike, och inleder sin EM-resa mot Österrike den 13 juni klockan 18.00.

Vi på AOH önskar Egzon Bejtulai all lycka och framgång under sommarens mästerskap!

1 trackback/pingback

1. HIFare i EM: Bejtulai med inhopp i debuten – Allt Om HIF