HIF vann med 1-0 mot Akropolis på Olympia i omstarten.

210711 Helsingborgs Assad Al Hamlawi oroar framför Akropolis målvakt John Alvbåge och Oscar Pehrsson under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Akropolis den 11 juli 2021 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0242

Efter ett långt uppehåll återupptog HIF seriespelet mot bottenlaget Akropolis hemma på Olympia inför 3103 personer i publiken, och bärgade en tung trepoängare med en 1-0-seger.

Äntligen kunde seriematcher spelas inför publik igen, efter att regeringen och FHM börjat att lätta på pandemirestriktionerna succesivt. Så det kändes fantastiskt kul att sitta på Olympia tillsammans med ca 4000 supportrar som har längtat efter det här tillfället. Hemmamötet med Akropolis var en måste-vinna-match för HIF, även om man saknade sina toppspelare Wilhelm Loeper (avstängd), Andreas Granqvist (vila) och Max Svensson (klar för nederländska Willem II).

När seriespelet nu återupptogs efter det långa EM-uppehållet hade HIF tre matcher färre spelade än topplagen, och tio poäng upp till serieledande Landskrona BOIS. Det senaste nyförvärvet Benjamin Acquah fanns med i spelartruppen, där startelvan bestod av Anders Lindegaard, Andreas Landgren, Ravy Tsouka, Charlie Weberg, Bödvar Bödvarsson, Adam Kaied, Rasmus Jönsson, Brandur Hendriksson, Viktor Lundberg, Assad al Hamlawi och Anthony van den Hurk. Avbytare för dagen var Vladislav Kreida, Casper Widell, Dennis Olsson, Noel Mbo, Nils Hellman, Kalle Joelsson och Benjamin Acquah.

210711 Helsingborgs supportrar med ett tifo inför fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Akropolis den 11 juli 2021 i Helsingborg.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0242

HIF inledde optimistiskt med hög press på Akropolis. Man vann mycket boll och visade upp ett fint rörligt kortpassningsspel. Inramningen med taktfasta talkörer från de trogna fansen på södra stå, gjorde att Olympia kändes så gott som fullsatt. Det vitklädda Stockholmslaget stack upp i några kontringar de första tio minuterna. Brandur Hendriksson såg hungrig ut och dirigerade HIF-spelet ihop med Viktor Lundberg. På topp samarbetade van den Hurk och Assad al Hamlawi bra. Kaied såg pigg ut på Loepers position som offensiv högerbreddare, och längst bak verkade Weberg och Tsouka lugna och trygga i mittförsvaret. HIF spelade sig ofta fram till straffområdesgränsen där de blev avväpnade av Akropolisförsvaret. Man kom inte till några avslut.

Efter en kvart jämnades spelet ut, när HIF:arna blev mer stillastående och inte gav varandra tillräckligt med passningsalternativ. Tempot drogs ner och det blev sämre rörlighet. Så ur ingenting gjorde Assad al Hamlawi 1-0 för HIF i den 25:e minuten, efter att Kaied sköt ett fint inlägg in i boxen från höger, och bollen touchades vidare till Hamlawi som avslutade snyggt vid John Alvbåges vänstra stolpe. Nu kom HIF-spelet igång igen. Det var riktigt kul att se Rasmus Jönsson kriga som en furie för första gången på länge. Han kom bättre till sin rätt som sittande mittfältare ett snäpp längre bak i banan. Andreas Landgren slet hårt både defensivt och offensivt på sin högerback. I den 35:e minuten fick HIF en hörna från vänster som slogs undan. Därefter tilläts Akropolis lyfta upp spelet och fick till två hörnor, där det blev lite rörigt framför Lindegaard, men bollen rensades undan.

I den 44:e minuten var Anthony van den Hurk en decimeter från att utöka hemmaledningen, efter en jättefin individuell prestation, när han sprang sig loss centralt och knorrade bollan i ribban från 25 meter. HIF ledde rättvist med 1-0 i paus efter en stabil insats. Några spaningar från första halvlek var att Rasmus Jönsson var på hugget igen, efter en lång formsvacka. Han hittade rätt som sittande mittfältare. Vidare att Assad al Hamlawi var tillbaka i god form, med potential att bli ännu bättre som spjutspets, samt att försvaret går från klarhet till klarhet och hela tiden blir bättre i löpstyrka, passningsskicklighet och markeringsspel.

I pausen avtackades Max Svensson av publik och lagkamrater, inför sin flytt till Willem II i den Nederländska ligan. Alla önskade Max lycka till, tackade honom för den här tiden, och hoppades att vi får se honom i den rödblå tröjan någon gång framöver igen.

210711 Helsingborgs Andreas Granqvist och ordförande Kjell Jakobsson tackar av Max Svensson (mitten) i halvlek under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Akropolis den 11 juli 2021 i Helsingborg.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0242

HIF inledde andra halvlek med ett imponerande passningsspel där man snabbt och rörligt flyttade bollen inom laget. Viktor Lundberg sköt över i ett bra läge mitt i straffområdet. Man kom fram på kanterna där Landgren, Bödvarsson och Kaied ofta var spelbara och slog fina inägg centralt. Van den Hurk jobbade också över stora ytor, hämtade boll och skapade anfall på egen hand och med passningar på Hamlawi. Bödvarsson drog på sig ett gult kort.

I den 68:e minuten fick nyförvärvet Benjamin Acquah göra seriepremiär för HIF, när han ersatte Viktor Lundberg. Spelet hade jämnats ut och det var mycket spel på mitten. HIF tappade tempo och Akropolis stack upp i ett par kontringar. Acquah visade prov på fin teknik, bra löpstyrka och en fin passningsfot. I den 75:e minuten ersattes målskytten Al Hamlawi av Noel Mbo. HIF behövde offensiva krafter som orkade springa för att kunna skapa längre anfall. Man hade inte haft ett enda avslut på mål under den andra halvleken så långt. Det var ett sämre HIF i andra halvlek än i den första, med mer tillbakaspel, lägre bolltempo och sämre rörlighet.

Benjamin Acquah fick en smäll i den 85:e minuten, och fick ersättas av Vladislav Kreida, tre minuter senare. HIF spelade av matchen utan att anfalla och tog hem en viktig trepoängare efter 1-0 mot Akropolis. Man imponerade i första halvlek men tappade i andra. Van den Hurk, Charle Weberg, Brandur Hendriksson och Ravy Tsouka var bäst hos di  röe idag.