HIF tog hem en stark trepoängare mot Jönköping södra och vann med 3-0

210921 Helsingborgs Brandur Hendriksson Olsen jublar med lagkamrater efter 1-0 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Jönköpings Södra den 21 september 2021 i Helsingborg. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0280

HIF gjorde en mycket stark insats mot Jönköping södra på Olympia och vann rättvist med 3-0

Inför kvällens match mot J-södra undrade alla om HIF kunde bärga hem en livsviktig trepoängare. Nu när serien har blivit allt jämnare är det helt avgörande att vinna matcher för att vara med i racet om topplatserna. Det håller inte att tappa ledningar i slutminuterna, som HIF har gjort i de två senaste matcherna. Då gäller det att göra rätt byten vidare rätt tidpunkter, och se till att behålla initiativet fram till slutsignalen. Man kunde bara hoppas att Jörgen Lennartsson hade gjort hemläxan inför dagens match.

I kvällens lag var Wilhelm Loeper tillbaka efter avstängning, samtidigt som Ravy Tsouka var avstängd. Att döma av laguppställningen på måndagens träning skulle Casper Widell ta Tsoukas plats i mittförsvaret. I startelvan spelade Anders Lindegaard, Andreas Landgren, Casper Widell, Charlie Weberg, Bödvar Bödvarsson, Brandur Hendriksson, Rasmus Jönsson, Wilhelm Loeper, Adam Kaied, Assad al Hamlawi och Anthony van den Hurk.

Matchen började avvaktande. Bägge lagen kände på varandra utan att få ordning på på spelet. HIF organiserade sig först och i den sjunde minuten passade Rasmus in till Brandur centralt. Han drog på en kanon från 25 meter som borrade sig klockrent in i J-södramålvaktens högra kryss. Äntligen hittade han rätt med en av sina projektiler som lär bli en kandidat till årets mål. Efter ledningsmålet tog HIF hand om initiativet, och fick igång ett fint rörligt passningsspel. J-södra var bollskickliga och stack upp i ett par kontringar. Men inget av lagen kom till några vassa avslut. Det var mycket spel på mittplanen under en period.

Kaied, Landgren och Loeper var de som sprang och jobbade mest över stora ytor. Målskytten Brandur var trygg som spel-fördelare och Casper Widell såg säker ut som mittlås. På topp kom van den Hurk och Al Hamlawi inte åt bollen så ofta. HIF hade svårt att få till några längre anfall på den sista tredjedelen. I den 40:e minuten drog van den Hurk på en kanon som smet strax över från gränsen till straffområdet. Al Hamlawi blev varnad i den 44:e minuten efter en tilltrasslad situation vid kortlinjen. Efter en ganska bra första halvlek ledde HIF rättvist med 1-0.

210921 Helsingborgs Brandur Hendriksson Olsen gör 1-0 under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Jönköpings Södra den 21 september 2021 i Helsingborg.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / PA0280

HIF kom till spel med samma lag i den andra halvleken som i den första. I den 49:e minuten passade Rasmus fel, och Weberg blev varnad när han kapade en motståndare vid en kontring. HIF-spelet såg lite darrigt ur i inledningen av den andra halvleken, och J-södra etablerade spel på hemmalagets planhalva ett par gånger. Man sköt ett par distansskott som HIF-försvaret täckte bort. Som i första halvlek var det Landgren, Kaied och Loeper som försökte lyfta upp spelet. I den 60:e minuten kortpassade sig Kaied och Brandur vackert igenom försvaret, men den här gången sköt Brandur utanför. I den 67:e minuten kom så det otroligt förlösande 2-0-målet när Brandur som var på sitt bästa skotthumör idag, drog på en kanon som målvakten släppte en retur på, och som van den Hurk elegant kunde nicka i mål. Tre minuter senare var det nära 3-0 när van den Hurk tryckte av en kanon som målvakten precis kunde tippa till hörna. Därefter ersattes Al Hamlawi av Karjalainen.

Matchens lirare så långt har varit Landgren, Widell, Kaied och Brandur som var planens kung. Rasmus Jönsson hade gjort ett starkt jobb i det tysta men med lite för många felpass. I den 78:e minuten ersatte Acquah en trött Loeper som sprungit enormt mycket. I den 85:e minuten frispelades så Kaied av Widell som med sin insats idag på allvar konkurrerar om en startplats i nästkommande matcher. Kaied löpte sig loss centralt och chippade elegant in 3-0 för HIF. HIF gjorde ett trippelbyte i den 87:e minuten när Kaied, van den Hurk och Brandur. De ersattes av Dennis Olsson, Lundberg och Kreida. De sista tjugo minuterna av matchen spelade HIF propagandafotboll med massor av fina löpningar, kombinationer, anfall och mål. Det här var verkligen ett styrkebesked av HIF, när man inte bara vann stort, utan även spelade riktigt bra fotboll över hela matchen.