Hareide rundar av karriären

990218 Åge Hareide, tränare, bakom Stig Johansen, Kenneth Storvik och Arild Stavrum, Helsingborg © Bildbyrån - 60057

HIFs förre guldtränare, Åge Hareide, förlänger inte kontraktet med norska Rosenborg – och avslutar karriären efter säsongen

– För mig som har 50 år i fotbollens tjänst kände jag att det får räcka där. De åren som jag har hälsan kvar, vill jag vara lite ledig. Jag vill prioritera annat, säger han till TT

Men det var inget lätt beslut.

– Det är alltid svårt när man ska sluta med något som du har hållit på med hela livet, fortsätter han.

Den nu 67-åringe norrmannen har bla basat över både HIF och Malmö FF.  Till HIF kom han redan 1998 med målsättningen att vinna SM-guld. Första året föll man på målsnöret men året efter fullbordade man uppdraget och tog klubbens första SM-guld på över 50 år. Någon fortsättning i HIF blev det dock inte utan resan gick istället vidare till danska Bröndby. Efter uppdrag för Rosenborg, Örgryte och Viking vände han tillbaka till Helsingborg 2012. Då blev han en korttidslösning efter att Conny Karlsson valt att kliva av sitt uppdrag. HIF ansåg dock inte Hareide vara en långsiktig lösning och kontraktserbjudande uteblev. Istället skrev han på för Malmö FF där han bla vann SM-guld, 2014, och ledde laget till två raka gruppspel i Champions League.
Han har även varit förbundskapten för både Danmark och Norge.

I augusti i fjol återvände han som huvudtränare i Rosenborg, men det har varit en mindre lyckad sejour då klubben bara ligger på en sjätteplacering i serien. Nu anser Hareide själv att han är klar med fotbollen och i samband med att kontraktet löper ut så avslutar även Åge sin fantastiska karriär