Hallå där Marcus Astvald…

…yttermittfältare i det Brage som kommer till Olympia i kväll i jakt på en Allsvensk kvalplats

Ni gör en väldig stark säsong som nykomlingar i Superettan. Vad är de viktigaste förklaringarna, en utpräglad laganda, känslan av att slå ur underläge, att få spela utan höga förväntningar, eller lite av varje, och fler skäl ?

– Att vi är en väldigt sammansvetsad grupp som styr åt samma håll och alla vet sin uppgift i gruppen till 100%. Vi är inte förvånade att vi ligger där vi ligger, vi vet vad som bor i oss fotbollsmässigt.

Finns det ett stort fotbollsintresse i Dalarna ? Hur känns det att ha basen i Borlänge, blir ni uppbackade av kommunen, drar ni publik, lyckas ni rekrytera sponsorer, har ni märkt någon skillnad sen Dalkurd flyttade från staden ?

– Jag vet inte så mycket eftersom detta är min första säsong i Borlänge och IK Brage. Men om jag ska ge min syn på det så är känslan att det är en trogen publik, de som är på plats, och att antalet är som det ofta är på en superettan match mellan 1200-2200.

– Nu vet jag inte exakt men så är känslan. Vi förtjänar dock bättre efter den säsongen vi har haft och hoppas att dalafolket sluter upp sista omgångarna. Vi behöver dem. Sponsorbiten IK Brage 2018 känns superstark.

Brage är ju ett anrikt lag med Allsvenska meriter. Diskuterar ni målsättningar på sikt eller tar ni en säsong i taget, och börjar med att etablera er i Superettan ?

– Vi tar en match i taget.

Har ni ekonomi för att värva utifrån, eller satsar ni på lokala talanger i närområdet. Har ni en väl utbyggd egen ungdomsorganisation med talangutveckling ?

– Ja, ja, ja. Vi har en stark ekonomi att värva utifrån men även en väldigt stark tro på våra egna talanger och ungdomsorganisation.

Har ni spelare som har fostrats i Brage, eller i mindre klubbar i närområdet, i årets spelartrupp, eller är det mest spelare utifrån ?

– En väldigt bra mix av egenfostrade Bragespelare, spelare i närområdet och spelare utifrån.

Ni har haft omsättning på spelare under sommaruppehållet. Vilka har försvunnit och vilka har kommit in?

– Vi har tappat två offensiva pjäser i form av Simon Alexandersson och Mayambela och en defensiv spelare i Jalid. Men IK Brage har gjort ett bra jobb i sommarfönstret med att täcka upp det vi förlorade. Vi har hämtat in en dansk i form av Kristian Andersen , Christian Koakou , Joseph Ceesay och Andre Kamp.

Ni är väldigt svårspelade för motståndarlagen med ett stabilt försvar, snabba omställningar och en snabb rörlig offensiv. Vad känner du att ni främst behöver förbättra i spelet, och i vilka lagdelar, för att hota de allra bästa lagen ännu mer ?

– Våran spelidé sitter och alla vet sin egen uppgift men även andras i positioner i närheten av deras egen. Jag tycker redan nu att vi utmanar alla och känner mig inte orolig för fem öre.

Hur ser du på HIF:s lagbygge i sommar med satsningar på nyförvärv som Andreas Granqvist, Rasmus Jönsson, Wandersson do Carmo och Marcus Holgersson?

– Allsvenskan! Jag antar att HIF har ett mål sen dag 1 och det är att vara ett allsvenskt lag 2019. Dem har ekonomin då även privatpersoner har klivit in för att Helsingborg ska ha ett lag i Allsvenskan 2019.

Hur känns det att spela mot HIF på Olympia, och vad blir resultatet ?

– En rolig match mellan två bra lag. Jag tippar på 1-1

Vilka lag blir topp-3 i Superettan i år ?

– Helsingborg. Sen är det öppet ända in i omgång 30

Som vanligt har vi, i samarbete med NordicBet, satt samman en AOH-special inför kvällens möte. Du når spelet genom att klicka på bilden