Gashi och Sadiku i Kosovos landslag

Igår kom nyheten att Ardian Gashi och Loret Sadiku har plockats ut i truppen till Kosovos landslag som ska spela en historisk träningslandskamp mot Haiti.

Foto: Bjarki Tordarson
Sadiku ska spela för hemlandet
Foto: Bjarki Tordarson

Det är på onsdag som matchen ska spelas i Kosovo. Loret Sadiku och Ardian Gashi är uttagna i truppen och det är för de båda ett stort uppdrag. Loret Sadiku som tidigare har valt bort spel i Sveriges landslag har nu alltså ett nytt landslag att ta ställning till. “Det är sjukt stort. Det är första gången en riktig match spelas och det betyder enormt mycket.” säger han till Helsingborgs Dagblad.

Att Ardian Gashi som spelat för Norge tidigare nu kan spela för Kosovo beror på att Kosovo inte är fullvärdig medlem i FIFA. Det var under 2008 som man utropade sig som självständigt från Serbien och ännu så länge har de stöd av 105 av FNs 193 medlemsländer, enligt Wikipedia. Serbien är just ett av dessa länder som inte har erkänt Kosovo. Utan att bli erkänt av FN kan laget inte bli upptaget i FIFA eller UEFA. Det är mellan just Serbiens och Kosovos fotbollsförbund samt FIFA som man genom förhandlingar under januari i år kommit fram till att Kosovo får spela träningslandskamper mot FIFA-anslutna länder, men man får inte möta landslag från forna Jugoslavien.

Foto: Bjarki Tordarson
Gashi är även han uttagen i Kosovos landslag.
Foto: Bjarki Tordarson

Kosovo får inte heller hissa sin flagga eller spela nationalsången, inte heller ha någon nationssymbol på bröstet. Premiärminister Hashim Thaçi välkomnar beslutet om att få spela träningslandskamper och har en förhoppning om att man inom kort ska bli upptagen av FIFA och UEFA.

Kosovo_FA

Det är en dag som Eroll Salihu drömt om länge. Eroll Salihu är generalsekreterare för Kosovos fotbollsförbund och har i stort sett alla andra uppgifter man kan tänka sig också. “Jag måste fixa med säkerheten, det kommer journalister från hela världen, visa-ansökningar… Jag måste skriva ut matchprogram!” säger han i en lång artikel i NY Times.

Matchen kommer spelas i Mitrovica, onsdag den 5e mars, detta då landets nationalstadion i Pristina är under renovering. Biljettpriset ligger på 5€ och Salihu har redan fått förfrågningar på totalt 50,000 biljetter. Trots att stadion inte tar in mer än 18,000 “Alla vill kunna säga att de var på denna matchen.” säger han.

Björn Velander BBL

1 trackback/pingback