Frej Täby – HIF 1-5

I HIFs andra match för säsongen vann man stort med 1-5 mot IK Frej Täby

HIF tog tag i taktpinnen direkt från matchstart och dominerade den första halvleken både spel- och chansmässigt. I den 15:e minuten gjorde Moro 0-1 efter att Adam Eriksson avancerat in i straffområdet och passat Moro snett-inåt-bakåt, Moros avslut var hårt och distinkt. HIF fortsatte att äga det mesta delen av bollinnehavet och i den 39:e minuten skulle Bjarnason göra 0-2 efter att Moro, från höger, fått in bollen längs marken och Bjarnason sköt in den. HIF såg ut att gå in i pausvila med en 0-2-ledning men i första halvlekens sista minut tappade Rasmus Rosenqvist bollen på mittplan och Frej kontrade in 1-2 efter ett välplacerat skott av Stavrothanasopoulos.

I den andra halvleken fortsatte HIF att styra spelet och i den 53:e minuten gjorde Bjarnason sitt andra mål för dagen när han snyggt tog ner en höjdboll från Liverstam och satte 1-3-målet. I den 68:e minuten gjorde Frej ett trippelbyte med den tydliga avsikten att satsa framåt och bytet gav effekt. Frej började etablera mer spel och tryckte tillbaka HIF men detta utan att skapa några högoktaniga chanser. HIF såg fortsatt stabila ut bakåt och i den 81:a minuten satte Bojanic spiken i kistan när han i straffområdet snyggt fintade bort en Frejspelare så att han ramlade och sedan stänkte in bollen som betydde 1-4 för HIF. Men det var inte slut där då Bjarnason i den 88:e minuten, efter passning från Bojanic, gjorde sitt tredje mål för dagen.

HIF gjorde en väldigt bra match, både försvars- och anfallsmässigt, och trots att det stod 1-2 efter första halvleken var HIF aldrig nära att tappa denna matchen. I och med 1-5-segern tog ”Di Röe” en gruvlig revansch för förra säsongens 4-0 förlust.

Frej-HIF: 1-5 (1-2) Superettan

Mål: 0-1 Moro (15), 0-2 Bjarnason (39), 1-2 Stavrothanasopoulos (45), 1-3 Bjarnason (53), 1-4 Bojanic (81), 1-5 Bjarnason (88)

HIF: Hansson- Randrup, Liverstam, Johansson, Eriksson- Rosenqvist, Landgren- Moro, Bojanic, Svensson- Bjarnason

Varningar:

Frej: Fors (32)

HIF: Liverstam (27), Moro (70), Landgren (86)

Byten:

Frej: Bellander IN – Ceesay UT (68), Bouvin IN- Runnemo UT (68) och Polo IN- Stavrothanasopoulos UT (68)

HIF: Abubakari IN- Rosenqvist UT (78), Timossi Andersson IN- Svensson UT (84), Seger IN- Bojanic UT (90)

Publik: 1173

Vikingavallen