Förre HIFaren rundar av karriären

171016 Helsingborgs Peter Larsson och Max Svensson deppar efter fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Värnamo den 16 oktober 2017 i Helsingborg. Foto: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178

Förre HIFaren och landslagsspelaren Peter Larsson slutar spela fotboll. Året säsong, i Halmstads BK, blir 35-åringens sista.

Halmstads superettansäsong är en besvikelse. Hallänningarna satsade mot allsvenskan 2020 men ligger bara  på en tiondeplats i tabellen. I somras ersattes tränaren Igor Krulj av Magnus Haglund.

I klubben hittar vi dock en av HIFs gamla försvarsbjässar i form av Peter Larsson. Nu står det dock klart att innevarande säsong blir den sista, på elitnivå, för den 35-årige Larsson.

Halmstadfödde Peter Larsson debuterade i allsvenskan för HBK under Janne Anderssons ledning under SM-silveråret 2004. Efter en fyraårig sejour, i danska FC Köpenhamn, lånades han in till HIF 2011. Mittbacken imponerade och köptes, inför 2012, loss från danskarna.

171104 Helsingborgs Peter Larsson tar emot present som årets lirare under fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Öster den 4 november 2017 i Helsingborg.
Foto: Avdo Bilkanovic / BILDBYRÅN

Larsson var en viktig byggsten i HIF:s storhetstid under början av 2010-talet och han var med om att både vinna SM-guld och svenska cupen för Helsingborgs IF samt att spela gruppspel i Europa League 2012.

Efter fem år i HIF återvände Larsson, till Halmstads BK, inför säsongen 2018 och nu blir alltså 2019 sista året som fotbollsspelare för mittbacken.