Fd skyttekungen kan vända hem till Sverige

Alexander Gerndt i HIF-tröjan Foto: BILDBYRÅN

Den fd HIFaren Alexander Gerndts kontrakt med schweiziska Lugano går ut. Nu öppnar han för en återkomst till Sverige

– Sverige är verkligen ett alternativ, även om det inte är det enda, säger Gerndt till La Regione.

Det har gått nästan tio år sedan Alexander Gerndt lämnade svensk fotboll. I juli 2011 flyttade han från HIF till holländska Utrecht för en rekordsumma närmre 35 miljoner kronor. Då hade anfallaren gjort 27 mål på 18 månader i allsvenskan (i Gefle och HIF).

Två år senare lämnade han Holland för Schweiz, och Young Boys, innan resan, 2017, fortsatte till hans nuvarande klubb Lugano.

Nu löper kontraktet mot sitt slut och även om anfallaren gärna stannar utomlands så stänger han inte dörren för en återkomst till svensk fotboll
– Jag skulle vilja stanna i Schweiz, även om det inte är i Lugano. Sverige är verkligen ett alternativ, men inte det enda, säger han till tidningen.
Redan i våras antydde FotbollDirekt att flera svenska klubbar, däribland HIF, förhört sig om läget. men något konkret har inte framkommit sedan dess.
Totalt blev det 31 allsvenska matcher för Gerndt i Helsingborg med facit 28 poäng, varav 19 mål.