Det stora ”poddkriget”

Efter HDs HIF-podd, som släpptes i torsdags, så har det väckts irritation i klubbens ledning. Men vad är det egentligen som sagts och inte sagts? Och hur ska man tolka budskapet?

Uppenbarligen har HIFs sätt att hantera sitt nyhetsflöde skapat en viss irritation. Det är i alla fall så som klubbdirektör, Mats-Ola Schulze, menar kan ligga bakom de uttalade som journalistgänget i HIF-podden gjorde i sitt förra avsnitt.

I HIFs “smarta” jakt på att öka intresset för exklusiva nyheter har man, under det senaste året, valt att bli mer transparent. Mot medlemmar dvs. Numera så släpps samtliga nyheter via medlemsmail och då spelare det ingen roll att du sitter som journalist på stadens tidning. Du får ingen exklusivitet längre. Detta får då, givetvis, både en negativ och positiv effekt.

För HIFs del så ökar exklusiviteten givetvis intresset för ett medlemskap i klubben. HIF är mer öppna än någonsin men för att nå informationen först så krävs det ett medlemskap. Givetvis smart av klubben som lägger stor kraft i att bygga upp en stabil grund där det krävs att, så många som möjligt, ansluter sig till klubben efter några rejält skrala år.

För HDs del innebär det, i sin tur, att man får svårare att leverera exklusiva nyheter. Tidningen får ta del av informationen samtidigt som medlemmarna och när HD väl publicerar sin text så har nyhetsvärdet sjunkit drastiskt då medlemsinfon, numera, sprider sig som en löpeld i sociala medier. Det innebär självklart att intresset för HDs rapportering minskar och således även intäkterna.

Schulze menar också att de “läckor på Olympia” som journalisterna tidigare varit hjälpta av numera är sällsynta. Med andra ord så är HDs jakt på “scoop” i, det närmsta, obefintliga för att HIF själv jobbat med att täppa igen dessa genom att, för sina anställda, belysa vikten av exklusivitet för att förbättra det ekonomiska läget i klubben. Ju mer besökare som HIF driver till sina egna kanaler ju större värde för tex medlemmar, sponsorer mfl att lägga pengar direkt på klubben.

Balansgången är dock hårfin då man också bör ha med i beräkningen att klubben, och media, behöver varandra. HD är tex väldigt bra på att hålla uppe intresset för klubben även när man är inne i olika längre uppehåll när nyhetstorkan är mer påtaglig än Saharas öken. Alla vi som, till dagligdags, jobbar mot media vet också vikten att även spela “med” media. Med andra ord så hade kanske även HIF mått bra att, emellanåt, lyfta lite på locket, i förtid, till HD.

Går vi då tillbaka till själva pudelns kärna så reagerade Schulze främst på en del, som han ser det, onödiga påhopp (påstående) om klubbens personal. Som företagsledare har han ju all rätt i världen att gå ut och försvara sin personal. Men det är viktigt att inte göra så i affekt utan först analysera vad som sagts och menats.

“När då mina medarbetare som jag 24/7 lever med raljerande kallas småpåvar är det mitt ansvar att reagera som VD för HIF. För mig är detta ett lågvattenmärke och övertramp som tyder på någon form av bitterhet som jag misslyckas att sätta fingret på” Mats-Ola Schulze, Klubbdirektör

Hur man uttryckte sig i podden har faktiskt delat supportrarna i två läger. De som tar parti för klubben och de som menar att HDs utspel är dagens sanning. Även tolkningen av budskapet har diskuterats (och uppfattats) olika.

Man lyfter (och hyllar) det faktum att man har en frispråkig ordförande i motsats till de “småpåvar” på kansliet som skall mörka uppgifter in i det sista.

I min värld är det inte “småpåvarnas” uppgift att bekräfta eller förneka uppgifter utan i ett företag så bör det alltid finnas tydliga riktlinjer gällande vem som uttalar sig i vilka frågor. I HIFs fall är det säkerligen ordförande och klubbdirektör och då gör resten av personalen helt rätt i att lägga locket på – de följer bara order!

Detta har då Schulze, och medarbetare, uppfattat på ett negativt sätt och vår klubbdirektör uttrycker även missnöje med HDs sätt att “hamna i ett tänk som är mer av ”hitta fel”, uttrycka negativism och raljera runt vägval vårt HIF gör”

Han fortsätter

Det finns inget som heter gratislunch på Olympia längre, antingen kavla upp armarna och arbeta hårdare för nyheterna som berör Helsingborgs idrottsförening, eller acceptera att våra kommunikationskanaler äger informationsflödet och arbetar med att skapa en plattform som sätter medlemmen/sponsorerna/supportrarna i centrum.

Troligvis har vi inte hört det sista i detta lilla “poddkrig” och nu inväntar vi bara HDs reaktion på klubbens utspel!

Den aktuella podden (i sin helhet) hittar du här