AOH tippar Allsvenskan – Omg. 27

Om bara några få timmar är det dags för den 27 omgången att starta. Vill ni veta hur den slutar kan ni läsa Jimmy Fors och Bjarki Tordarsons tips nedan.

AOH Tioppar

1) Mjällby AIF – AIK

Jimmy: AIK har bra häng på Helsingborg och kommer förmodligen inte ge sig förrän i den sista omgången då de två lagen ställs mot varandra. Mjällby, och kanske framförallt den gamla AIK:aren Mattias Asper, gjorde en bra match nere i Malmö i måndags, även om de tyvärr släppte in en strumprullare i slutminuterna. De ska därför inte underskattas, men i ärlighetens namn har de inget att spela för, det har AIK och därför tror jag de går segrande ur matchen.
Slutresultat: 0-1

Bjarki: AIK jagar europaplatsen och kommer att sätta en jättepress på HIF när de vinner denna match.  MAIF som kommer från 2 st 1-0 förluster hamnar i en ond spiral och får det jobbigt för tredje omgången i rad.
Slutresultat: 0-2

2) IF Brommapojkarna – Åtvidabergs FF

Jimmy: Det har varit svårt att se Brommapojkarna förbli allsvenska, åtminstone förut, nu spelar de en fin fotboll med ett stort självförtroende och har tagit poäng från de “stora lagen”. Åtvidaberg spelar den fotboll Swärdh förespråkar, primitiv, defensiv och tråkig. Då fotbollsälskaren inom mig vill se offensiv och attraktiv fotboll så väljer jag att lägga mitt odds på “tiki-taka” denna helgen, BP-vinst!
Slutresultat: 2-1

Bjarki: BP har 2 imponerande vinster i bagaget. 1-0 mot Elfsborg och 2-1 mot Syrianska. Publikstödet (snitt 2000 pers/match) dalar och formen kommer att gå hand i hand med den. ÅFF har målskillnaden +/- 0 och det kommer att spegla matchen.
Slutresultat: 1-1

3) IFK Norrköping – Kalmar FF

Jimmy: Svår match med ett svårt utgångsläge, visserligen är Kalmar med och hugger under “the top four” men mycket mer än så, och den “skumma” vinsten mot IFK senast finns där inte. Norrköping tenderar att vara starka hemma men känns lite lama efter spelartappen i somras, ett oavgjort resultat glädjer förmodligen båda tränarna – det spikar vi!
Slutresultat: 0-0

Bjarki: Skulle både HIF och AIK förlora så finns ju chansen för KFF att nå europaplatsen. Blotta tanken kommer att motivera Kalmar tillräckligt för att kunna ta en seger här.
Slutresultat: 1-3

4) Djurgårdens IF – IFK Göteborg

Jimmy: Ännu en svårtippad match, men i teorin känns det som att Göteborg får välja “Spårvagnsspår” nu för en katt må ha nio liv, men det har varken fiskar eller Göteborgare – hänga på i guldstriden eller ge upp. Djurgården har onekligen höjt sig sen Högmo kom in som tränare, men det är fortfarande lite av och an och frågan är om han kan motivera spelarna till bedriften att slå “änglarna” – det tror jag inte.
Slutresultat: 1-3

Bjarki: Djurgården är verkligen på väg uppåt, både i tabellen och i framgång. Frågan är väl om de kan vinna över ett guldjagande IFK. Med sitt hemmastöd tror jag att de klarar det.

5) Östers IF – Gefle IF FF

Jimmy: Bottenlag mot bottenlag, alltid ett svårt utgångsläge då de båda spelar i en ren desperation efter poäng och har allt att vinna men också allt att förlora. Av just det skälet, att det är omöjligt att sia om resultat, kommer jag låta hjärtat avgöra och då jag varken gillar långa bortaresor eller att fotboll spelas på plastmattor är valet enkelt.
Slutresultat: 1-0

Bjarki: Usch, kan gå hur som helst.

6) Syrianska FC – IF Elfsborg

Jimmy: Syrianska gjorde en bedrift som knep en poäng på Olympia, men det var främst Helsingborg som gjorde dem bra, inte de själva. Nu är det klart med degraderingen och man har bokstavligen talat inte ett piss att spela om, det är svårt att se dem resa sig igen, utan motivation. Elfsborg har förmodligen fått en liten nytändning med Klas Ingesson och Anders Svensson verkar glad över att ha få bestämma över allt och alla igen, då får ju hans vänner också starta. Klart man vinner när Taco-Anders styr rodret, eller?
Slutresultat: 0-3

Bjarki: Klas Ingesson fick liv i plastsoldaterna i EL. Taco Svensson så piggare ut än på länge. Jag tror på Ingesson här.
Slutresultat: 0-2

7) Helsingborgs IF – Halmstads BK

Jimmy: Äntligen dessa “derbyn” igen, men det kan bli kortvarigt för Halmstad har inte räckt till i år och är på väg att göra det igen, för trots en “pissvecka” i ryggen så kan inte HIF vika ner sig mer i år. Det är för mycket på spel för HIF för att man ska hjälpa Halmstad med poäng.
Slutresultat: 4-0

Bjarki: Ska man köra den svartsynta versionen och förbereda sig på en förlust? Nä, vi kör på den positiva ’jag tror på våra grabbar’ versionen och drar till med en slutsiffra á la vårsäsong.
Slutresultat: 4-0 (2x Simovic, Handstveit och Lindström gör målen)

8) BK Häcken – Malmö FF

Jimmy: Här kommer hjärtat in i bilden och det är hög tid att skjuta upp ett ev. firande av Malmö guld! Det får fan inte hända helt enkelt och vi ber till högre makter om att årets flopplag, BK Häcken, kan göra en bragd och besegra sitt andra skånelag, på hemmaplan denna hösten.
Slutresultat: 2-1

Bjarki: Inget stoppar ”Barcelona”. Inte ens ett Häcken på dekis. Enkel match för MFF.
Slutresultat: 0-3

bbl_jimmy_fors