AOH tippar Allsvenskan – Omg. 17

Omgång 17 står för dörren och det är en omgång med ett speciellt möte då Helsingborg åker upp till Tele2 Arena för att möta Djurgården. En laddad match på många sätt. Vänder det för HIF nu? Samone Klinteberg tror inte det, läs hennes och Björn Velanders tips här.

AOH Tippar (2)

Mer speltips: Vi samarbetar med Spelbloggare.se. Där hittar ni mängder av speltips och rekar varje dag.

1) Falkenbergs FF – Malmö FF

Samone: Falkenberg visade att på hemmaplan kan man slå vem som helst. Malmö är antagligen fokuserade på CL kvalet men samlar sig och tar 3 poäng.

Slutresultat: 1-2

Björn: Falkenberg slog AIK senast man spelade på hemmaplan. Nu blir det svårare. Men malmö med CL-kval når bara oavgjort.

2) Örebro SK – Halmstads BK

Samone: Bottenmöte där hemmaplan bör vara avgörande.

Slutresultat: 1-0

Björn: Halmstad kämpar för att nå kvalplats. Motivation slår klass sägs det men Örebro är för svåra för hallänningarna.

Slutresultat: 2-1

3) IFK Norrköping – BK Häcken

Samone: Häcken är med i toppen. Norrköping fortfarande väldigt ojämna.

Slutresultat: 1-2

Björn: Häcken darrar inte när man åker till Norrköping och vinner komfortabelt.

Slutresultat: 1-3

4) Kalmar FF – IF Brommapojkarna

Samone: Bp har en seger på 16 matcher och på guldfågeln kommer definitivt inte den andra.

Slutresultat: 2-0

Björn: Svår bortamatch för BP som kommer från en tung förlust mot Torino. Det blir en munsbit för Kalmar.

Slutresultat: 2-0

5) IF Elfsborg- Åtvidabergs FF

Samone: Åtvidabergs har läckt som ett såll men kommer jobba stenhårt med defensiven. Elfsborg på väg uppåt men här tar man inte sig förbi Åffs 11 man på egen planhalva.

Slutresultat: 1-1

Björn: Två plastlag på plast borde betyda delad pott. Men boråsarna kommer från ett EL kval med en säker vinst bakom sig. Nu kommer baksmällan.

Slutresultat: 0-2

6) Gefle IF – Mjällby AIF

Samone: Chippen debuterar för Mjällby vilket ger bortalaget luft under vingarna. Gefle dock starka på hemmaplan. Här blir det delad pott.

Slutresultat: 0-0

Björn: Gefle borta är en svår match för alla lag. Inte minst för Mjällby trots man har ny tränare då går det inte vägen.

Slutresultat: 1-0

7) Djurgårdens IF – Helsingborgs IF

Samone: En repris på tragiska premiärmatchen denna gången hoppas vi dock på att matchen avgörs på plan. Tyvärr fortsätter nog HIF kräftgång vilket innebär hemmaseger.

Slutresultat: 2-1

Björn: En tuff och känslofylld match. Tror dock på att kampen på plan slutar oavgjort precis som i premiären. Accam gör det, framspelad av Dahlberg.

8) IFK Göteborg – AIK

Samone: Göteborg återhämtar sig från chockförlusten från Mjällby här blir det en säker hemmaseger.

Slutresultat: 3-1

Björn: En match båda lagen vill vinna, AIK för att närma sig Malmö och Göterborg för att haka på toppstriden. AIK drar det längsta strået och vinner med udda målet i en jämn batalj.

Samone Falkman BBLBjörn Velander BBL