Anna Pehrson: “Jag blev väldigt tagen av engagemanget och alla känslor som drabbade mig. Året efter satt jag på sektion 25 med säsongskort”

180802 Tifo på Olympia inför fotbollsmatchen i Superettan mellan Helsingborg och Norrby den 2 augusti 2018 in Helsingborg. Photo: Mathilda Ahlberg / BILDBYRÅN / Cop 178 /

Detta är intervjuserie med, och om, supportrar. Jag vill med denna idé, att göra en intervjuserie om och med HIFare i alla åldrar, lyfta fram det som enligt mig är det viktigaste som den svenska fotbollen har – sina supportrar!

Först och främst, kan du berätta lite om dig själv?

Jag är 36 år, kommer från Torsby i norra Värmland. Jag jobbar med kommunikation och bor i Malmö med min sambo Max och vår dotter Penny.

Varför började du följa HIF?

När jag träffade Max för tio år sedan var han väldig tydlig med att HIF var en stor och viktig del i hans liv och då var det bara att hänga på! Han tog med mig till Olympia när det var Henkes sista match och det var otroligt starkt och fint. Jag blev väldigt tagen av engagemanget och alla känslor som drabbade mig när jag satt där. Året efter satt jag på sektion 25 med säsongskort och på den vägen är det.

Vad skulle du säga att du är för typ av supporter?

Jag är en otroligt lojal supporter, men också ganska vanlig. Jag kommer aldrig sluta älska föreningen oavsett vilken serie vi spelar i, men är samtidigt oengagerad i så kallade heta potatisar som bengaler osv. För mig är fotbollen och föreningen det viktigaste.

Vad är supporterskap för dig?

Lojalitet.

När du går på Olympia, från vilken sektion ser du matchen? Går du med någon speciell person eller personer eller varierar det?

Vi har haft årskort på sektion 25 och i år blir det nog sektion 32, men vi planerar även att ta med Penny på hennes första match. Då blir det familjeläktaren! Jag går alltid tillsammans med min sambo, men brukar möta upp vänner innan match för att snacka och ta en öl. Det är den bästa stunden, de där timmarna innan matchen när man har så mycket roligt framför sig. Det pirrar, man är nervös och kanske kanske, kanske blir det ljuvliga 90 minuter.

Vilket är ditt bästa HIF-minne?

Jag började följa HIF i en ganska tacksam period och det var givetvis helt underbart att vinna allsvenskan 2011. Det var magiskt!

Vilket är ditt sämsta HIF-minne?

Jag var på plats när vi åkte ur 2016. Det var sorgligt och skamfyllt på många sätt. Jag levde i förnekelse länge och tror jag inte greppade att vi spelade i Superettan förrän i slutet av säsongen 2017.

Vilken är din favoritspelare i HIF? Både historiskt och i dagens trupp?

Jag är svårt förtjust i Markus Holgersson. Han blev min favorit nästan omedelbart och det har hållit i sig. Jag älskar att han är så intelligent och hans vinnarskalle är otroligt viktig. Han var inte så populär bland supportrarna när jag började hålla honom som favorit, men nu tror jag det är många som ser honom som en viktig kugge i vårt lag. Det ser jag nästan som en personlig upprättelse!

AOH drivs, sedan 2009, på ideéll basis. Vill du ge oss en applåd kan du alltid swisha en slant till 0703890866. Tack!