Andreas Linde: “Alltid haft målsättningen att vara HIF:s Nummer 1”

160807 Sveriges målvakt Andreas Linde under fotbollsmatchen mellan Sverige och Nigeria den 7 augusti 2016 under OS i Manaus. Foto: Daniel Stiller / Bildbyrån / kod DS / 59012

Förre HIF-målvakten Andreas Linde är veckans gäst i den prominente fotbollsjournalisten Olof Lundhs podcast. En Andreas Linde som för närvarande gör Headlines Europa över tillsammans med sin Norska klubb Molde efter deras Bravader i Europa League. Där är Andreas Linde en minst sagt imponerande aktör och har stått för flera stora insatser.

I podcasten Pratar Andreas Linde om sitt utgående kontrakt med just Molde, Hur det gick till när han lämnade HIF och drömmen om att en gång stå på Olympia igen.

Lundh: För de som inte har full koll på dig så kommer du ju från Rydebäck, utanför Helsingborg från början. Du tillhörde ju länge Helsingborgs IF och sedan utlånad till HIF Akademi och Värnamo. Sen var det Henrik Larsson som skickade iväg dig?

” – Nä, skicka iväg mig gjorde han inte men… Innan Henke kom som tränare då var det ju Roar Hansen och då hade Pär Hansson som var förste målvakt då stått och gjort det bra, otroligt bra i många år och hade väl en liten känsla på att han ville testa sina vingar utomlands. Så det som var sagt var ju att det var mitt år nästa året som kom där.”

“Sen så skakades det om lite där när Henke kom. Han var tydlig med att han ville behålla Pär. Då kände jag att jag var klar egentligen för att försöka hitta en annan väg. Jag skulle ine säga att han skickade iväg mig utan det var mer från min sida att jag var lite trött på att sitta och vänta utan ville försöka hitta min egna väg.”

Vidare pratar Olof Lundh och Andreas Linde vidare om hur det är att vara en ung målvakt och slå sig in i en startposition.

Hur viktigt var det för dig att ha alternativ under den tiden som HIF-akademi och Värnamo (Dit Linde var utlånad under tiden i HIF) för att få en chans och försöka slå sig in till speltid?

” – Det var väldigt viktigt. Som jag sa är det ju otroligt viktigt för en Målvakt speciellt i en ung ålder att få kontinuerlig speltid. Och det fick jag via Akademin där. Och så fick du fortfarande träna med A-laget. Det funkade jättebra. Sen i Värnamo så var det ju en speciell situation också där jag var utlånad för tanken var ju att jag skulle spela från start men så hade de fått en ny tränare då i Sören Åkeby som valde att gå för rutin som han sa till mig. Där var jag ju bara i 6 månader i Värnamo sen flytta jag hem till Helsingborg igen.”

Andreas Linde under sin tid i HIF Foto: Samone Klinteberg

Vad är Relationen med Helsingborgs IF idag?

” – Ingen kontakt alls egentligen. Har inte haft det på många år. Men jag följer ju med hur det går för dem. Annars är det ingen kontakt.”

Vad kände du när de trillade ur igen?

” – Fruktansvärt. Jag är ju Helsingborgs-kille och kommer alltid hålla på Helsingborg så det var otroligt tungt. Men man får hoppas att de bygger om och bygger rätt så att de kan satsa på egna. Det är väl den lösningen som jag tycker ser ut att vara bäst.”

Hur ser du på möjligheterna att någon gång återvända till Olympia och spela?

” – Jag har alltid haft den målsättningen att vara HIF:s Nummer 1. Sen “när” eller “om” det vet jag inte. Möjligheterna finns där.”

Men Granqvist har inte sökt dig nu i varje fall?

” – Nä, det har han inte.”

Podcasten avhandlar givetvis andra ämnen också och du kan lyssna på hela Podcasten Här, men du finner givetvis också på andra ställen där Podcasts finns, såsom Spotify.