Allt om HIF möter Jesper Björkman från U19 laget

Foto: Bjarki Tordarson

Han är den egna produkten som “äntligen” fick chansen från start med A-laget i matchen mot Gais, han gjorde inte bara en lysande insats i sin roll som mittback han lyckades även med bedriften att göra mål i debuten. Efter debutmatchen har han även fått förtroendet i den sista hemmamatchen, mot IFK Göteborg, Allt om HIF har träffat Jesper Björkman.

Jesper, för de som inte känner dig så väl, vill du berätta lite om vem personen Jesper Björkman är?

Jag är en nitton årig kille, uppvuxen i Laröd men bor nu med familjen i Helsingborg. Läste på Nicolaiskolan och tog studenten tidigare i år, nu läser jag en kurs ”kost för prestation” på distans vid högskolan.

När och var startade din fotbollsresa?

Den startade i Hittarp vid fem års ålder, där spelade jag fram tills jag var femton år.

När tog du beslutet att satsa helhjärtat på fotbollen?

I slutet av 2008 så fick jag chansen att provträna med HIF, det gick bra så då gick jag över inför säsongen 2009.

Fanns det någon annan sport som du också utövade?

Ja jag höll på med handboll upp till omkring femton års ålder också och var faktiskt nära att välja det före fotbollen. Men efter att ha brutit armen så avtog intresset för handbollen och fotbollen tog allt mer över.

Vad var det som fick dig att välja att satsa fullt ut på fotbollen?

Det var väl att det är väldigt kul och att man kände sig mer hemma där, jag trivdes bättre med fotbollen.

Foto: Bjarki Tordarson

Du är mittback, har du alltid spelat som försvarare?

Jag har varit mittfältare sen jag var liten, fast lite mer defensiv av mig. Sen var det väl en U21 match förra säsongen som jag skulle spela mittback i och där gick det väldigt bra, sen har det bara fortsatt.

Hur skulle du beskriva dina styrkor som spelare?

Jag är en ledartyp som har en bra inställning, speluppfattning och är väldigt stark i kamp och duellspelet.

Vad anser du själv att du behöver förbättra som spelare?

Framförallt uppspelen i matchsituationer då jag annars är en spelare som tar väldigt få risker och hellre spelar enkelt och säkert.

Satsar du mest på att förbättra det du är minst bra på eller på att ytterligare utveckla det som redan är din styrka?

Det är svårt att säga, jag är väldigt bra på huvudet men behöver kanske bli ännu bättre för att vinna alla dueller i allsvenskan. Samtidigt behöver man alltid bli bättre på sitt passningsspel och där arbetar jag väldigt hårt för att förbättra mig.

HIF anses ha en av de bästa plantskolorna inom fotboll i Sverige. Vad gör man för att lyckas så bra?

Det är framförallt att man har väldigt mycket individuell träning och att man har väldigt bra tränare här. Många av tränarna har ett förflutet som spelare, när jag hade Ulrik Jansson tidigare så hjälpte han mig mycket. Samarbetet med Filborna skolan påverkar förstås också, det ger spelarna och klubben möjlighet till ännu fler träningstillfällen.

Hur tycker du att klubben har tagit hand om dig under din tid här?

Dem har tagit hand om mig väldigt bra, om man har behövt hjälp på eller utanför planen så har de alltid ställt upp. De kollar alltid så att alla spelarna mår bra och om man någon gång vill träna extra så ställer de alltid upp.

Foto: Bjarki Tordarson

Vi får passa på att gratulera till den lyckade debuten mot Gais, hur var det att göra sin första match och sitt första mål?

Inför debuten var man nervös och så men jag fick två dagar på mig att förbereda mig på träningar och så. Jag fick spela ihop med en så pass rutinerad backlinje och de var alla så hjälpsamma att det var lätt att komma in i det. Wahlstedt och Sörum pratade mycket med mig inför matchen, om att man inte skulle vara så nervös och bara försöka att slappna av istället.

Sen målet var väl ingenting som man hade räknat med, även om man alltid sagt att man ska göra mål i sin debut. Men det var ett viktigt mål eftersom det stod 0-0 i matchen, men i mitt huvud förstod jag först inte att man hade gjort mål. Sen när man förstod att det var mål så sprang man och kramade om de andra, då sa Alvaro Santos till mig att ”spring bort där, det är där supportrarna står”, så då sprang jag bort och gjorde en enkel mål gest.

När du nu har fått debutera i A-laget, vad är ditt nästa mål?

Det är att komma längre fram i mittbacksledet, nu var där många borta och det var en tillfällighet att man fick chansen. Men mitt närmsta mål är att få vara kvar i truppen, sitta på bänken och få göra lite inhopp, på längre sikt vill man såklart bli ordinarie.

Vem eller vilka personer har betytt mest för din fotbollsutveckling?

Det är väl många olika, men främst pappa och min bror som jag alltid bett och fortfarande ber om råd. Som tränare vill jag lyfta fram Ulrik Jansson som har betytt väldigt mycket för mig, både på och utanför planen. Tränarna i Hittarp har också haft en del i mina framgångar, det var de som gav mig min grundmentalitet.

Är det någon av spelarna i A-laget som du har hämtat inspiration ifrån eller som har hjälpt dig i din roll som mittback?

De flesta av de äldre spelarna är väldigt bra, när man suttit på bänken har man pratat en hel del med Wahlstedt, Daniel Andersson och Edman. Men det är klart att man som mittback tittar lite extra på Peter Larsson och Walid Atta, men även yngre spelare som Baffo har hjälpt mig en hel del.

Foto: Bjarki Tordarson

Vilket eller vilka lag följer du i den europeiska fotbollen?

Jag gillar Premier League väldigt mycket och har Manchester United som favoritlag.

Om du skulle bli proffs i utlandet en dag, vilken liga och land tror du hade passat din spelarstil bäst?

Det skulle nog vara Premier League eftersom det är väldigt mycket kamp och duellspel där, precis som jag gillar.

Slutligen, vad har du för tips till alla yngre ungdomsspelare som läser det här?

Det är att kämpa hårt på och utanför planen, ge aldrig upp och fortsätt alltid att kämpa så kommer chansen förr eller senare.

bbl_jimmy_fors

Bjarki Tordarson BBL