Allt om HIF möter Anton Kinnander från U17 laget

Storsatsningen på ungdomsfotbollen i föreningen fortsätter, denna veckan levererar vi intervjuer från klubbens U17 lag. Den första spelaren vi har träffat är Anton Kinnander, den sexton årige anfallaren som har gjort 30 mål i årets upplaga av pojkallsvenskan. Till oss berättar han att han bestämde sig för att satsa helhjärtat på fotbollen vid fjorton års ålder, att han håller på Manchester City och att han influerades mycket av Alexander Gerndt under hans tid i HIF.

Anton, för de som inte känner dig så väl, vill du berätta lite om vem personen Anton Kinnander är?

En sexton årig kille som är född -96 och studerar vid Filborna skolan på Handelsprogrammet. Jag växte upp i Bårslöv men flyttade sen in till stan och bor än idag med min mamma på Husensjö i Helsingborg.

När och var startade din fotbollsresa?

Det startade i Bårslöv som fem-sex åring i fotbollsskolan, när jag var åtta flyttade vi in till stan och då bytte jag klubb till Eskilsminne.

När tog du beslutet att satsa helhjärtat på fotbollen?

I början av 2011 tog jag ett beslut om att verkligen satsa på fotbollen, jag tog kontakt med HIF och fick chans att provträna över en period. En månad senare fick jag besked om att jag var välkommen till HIF.

Fanns det någon annan sport som du också utövade?

Ett tag spelade jag även hockey, det var något som passade mig då, men det var fotbollen som jag kände att jag verkligen ville satsa på.

Vad var det som fick dig att välja att satsa fullt ut på fotbollen?

Man har alltid älskat fotbollen och det var väl ingenting som man tänkte på när man var yngre, men nu när man kommit upp i åren så börjar man tänka efter och då känns det som rätt läge att satsa.

Du är anfallare och har gjort över 30 mål i år, ska man se dig som en strikt målskytt eller är det mer all-round anfallare?

Målskörden för i år visar väl att man främst är en målskytt. Men jag har fler kvaliteter än bara målskyttet, framförallt löpstyrkan som öppnar upp för andra.

Hur skulle du beskriva dina styrkor som spelare?

Målfarlig, snabb med en bra spelförståelse.

Vad anser du själv att du behöver förbättra som spelare?

Styrkan. Framförallt i situationer där man ska hålla bort motståndare när man är felvänd mot målet. Huvudspelet är också något som kan bli bättre.

Satsar du mest på att förbättra det du är minst bra på eller på att ytterligare utveckla det som redan är din styrka?

Det är väl lite olika, jag tänker väl att man ska försöka att utveckla alla egenskaper alltid.

HIF anses ha en av de bästa plantskolorna inom fotboll i Sverige. Vad gör man för att lyckas så bra?

Klubben lägger ner oerhört mycket tid på oss spelare och har ett bra samarbete med Filborna skolan, något som ger oss tre extra träningstillfällen per vecka. Det visar att man vill utveckla spelarna. Sen har man bra tränare i alla åldrar här och under dem känner man att man utvecklas oerhört bra.

Hur tycker du att klubben har tagit hand om dig under din tid här?

De har varit mycket bra med mig och hjälper mig med det jag behöver, som till exempel, att få upp humöret. De pratar ofta med mig och visar att de bryr sig om mig, det ger mig en trygghetskänsla.

Var har du lagt ribban för din ambition? Är det allsvenskan eller landslaget?

Först och främst vill jag komma upp i allsvenskan och spela för HIF. Det är en dröm att komma nerifrån och upp här. Och efter det, kanske ta klivet vidare ut i Europa en dag.

Vem eller vilka personer har betytt mest för din fotbollsutveckling?

Min tränare i Eskilsminne Lars Linderström. Han har fortsatt att hjälpa mig vid lägen när jag behövt det som mest. Mina systrar och mamma har också alltid funnits där och det stödet har betytt mycket.

Har du tänkt någonting på framtiden? Om det nu inte skulle bli något med fotbollen det vill säg.

Nej, jag har inte tänkt så mycket på det. Det är fotbollen som är mitt huvudfokus.

Är det någon av spelarna i A-laget som du hämtar inspiration ifrån eller som har hjälpt dig i din roll som fotbollsspelare?

När Alexander Gerndt var här så kollade jag väldigt mycket på honom. Främst hans rörelsemönster och avslut. Han är en målfarlig anfallare som löper oerhört mycket, precis som jag.

Följer du något lag mer än Helsingborgs IF (A-laget)?

Manchester City.

Om du skulle bli proffs i utlandet en dag, vilken liga och land tror du hade passat din spelarstil bäst?

Det är en bra fråga, det beror på hur laget man går till spelar också förstås. Men generellt så tror jag att England hade passat bra med min löpstarka spelarstil.

Slutligen, vad har du för tips till alla yngre ungdomsspelare som läser det här?

Att alltid göra ert bästa och aldrig ge upp. Ta till er information som era tränare ger er och visa att ni verkligen vill lära er av det.

bbl_jimmy_fors

Bjarki Tordarson BBL