Allsvenskan får ett nytt utseende

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper byts ut och ersätts med nyare och modernare design som fungerar bättre i alla kanaler.

Förutom att loggorna skiftas ut så kommer lagen att spela med specialanpassade ligalogotyper, på ärmen, som harmoniserar med lagens färger för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.

– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll

Ligornas nya grafiska profil är mer responsiv, det vill säga mer flexibel, än dagens system vilket skapar helt möjligheter att kommunicera i allt från Twitter till LED-skärmar. De nya ligasymbolerna kommer dessutom att tas fram och synas i klubbarnas färger när de sitter på lagens matchtröjor – på ärmen.

– Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet. Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på matchtröjorna säger Calle Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll.

Källa: Svensk Elitfotboll