Fysiska statusen avgör vilka som spelar

Bilden: Loret Sadiku löpte mycket mot

Syrianska. Foto: Roland Nordqvist

“Med de täta matcherna nu gäller det att välja spelare efter deras fysiska status, hur mycket de har belastats och deras position.

Det är det avgörande när jag väljer vilka som ska starta och vilka som ska bytas.”

Så förklarar Åge Hareide sina ommöbleringar i laget sedan han tog över.  Jag och förmodligen fler har ju undrat om vilka som är de viktigaste faktorerna när han ska ta besluten.

Det är alltså egentligen varken spelarens dagsform eller motståndet som avgör?

–  Nej, det jag tittar främst på är vilken belastning de utsatts för och kan väntas utsättas för. En anfallare eller mittfältare löper ju normalt betydligt mer än en back, förklarar Åge.

–  Det var också anledningen till att jag bytte Thomas Sörum redan i halvlek i matchen mot TNS. Att Erik Sundin skulle hoppa in efter paus var bestämt redan i förväg. Båda löper mycket och det tar på krafterna. Nu kunde vi utnyttja dem maximalt.

–  Sedan finns det undantag som May Mahlangu som i slutet av matchen orkar springa igenom motståndarnas mittfält och försvar.

En annan faktor som spelar in är väl underlaget.

–  Jo, det stämmer. Vissa spelare fungerar ju mindre bra på konstgräs, konstaterar Åge.

Före Södertälje-matchen antyddes dock att Alvaro skulle få vila just av den anledningen men han var ju ändå med från start?

–  Det berodde på att han gjorde en väldigt bra match i Södertälje förra året och då räknade jag med att han skulle kunna göra det igen.

Det kan man kalla en fullträff. Men på lördag väntar Norrköping och det är ett lag som ni haft väldigt svårt för i de senaste mötena. Har du hittat hur ni ska slå dem?

–       Det hoppas jag. Vi har tittat på deras styrkor och svagheter och jag tror vi ska kunna vinna.

Redan i nästa vecka möter ni polska Slask borta.  Det blir förmodligen en tuffare motståndare än The New Saints. Kommer ni att försöka spela defensivt i bortamötet för att sedan ta dem på hemmaplan?

–       Nej, jag tror inte vi ska inrikta oss alltför mycket på defensiven. Vi har ett starkt lag som kan stå emot och jag räknar med att vi ska kunna gå fram offensivt också.

Har du snackat med Reine Almqvist något om polackerna än?

–       Nej, det tar vi efter Norrköpings-matchen. Då kommer jag också att göra en värdering av vilka spelare som blir aktuella i Polen.

Hur ser det ut på skadefronten – är alla disponbila?

–       Erlend Hanstveit har fortsatt ont i ryggen och Gashi har problem med en fot. Resten är friska och krya.

Jag läste att Reine varnat HIF-supportrarna för att åka till bortamatchen eftersom det var väldigt stökigt på arenan när han var där. Hemmafansen var riktigt hotfulla. Har du också fått den informationen?

–       Ja, jag hörde det. Och i det läget har jag förståelse för om våra supportrar väljer att inte åka. De får väl ge oss dubbelt stöd hemma i returmötet i stället.

Tack för det. Vi hörs på söndag och hoppas på tre poäng mot Norrköping.