Unibet – Den nya huvudsponsorn för Allsvenskan

Det kan knappast ha undgått den fotbollstokige att Allsvenskan bryter med Svenska spel som huvudsponsor efter 85 kontinuerliga år, sida vid sida.

Redan under VM-festen 2018 stod det klart att Svenska spel skulle bytas ut den långvarige konkurrenten Unibet. I och med sponsorbytet tillkommer det större medel till svensk elitfotboll då avtalet mellan Allsvenskan och Unibet var värt 780 miljoner kronor.

Sponsorskapet sträcker sig över en sexårsperiod med start 2020 och med option på ytterligare sex år efter det. Potentiellt skulle det alltså kunna vara Unibet som pryder Allsvenskan fram till 2032.

Många har kommenterat den 85-åriga sviten mellan Allsvenskan och Svenska spel med både ris och ros, men väldigt få har tagit sig tiden att ordentligt kommentera Unibet och värderat dem efter deras kommande roll som huvudsponsor för Sveriges mest prestigefyllda fotbollsserie.

Unibet är ett av Kindreds många spelbolag men förmodligen det mest kända. Det grundades av Anders Ström redan 1997 som tidigt ville se Unibet ge något tillbaka till den sport som man tjänade så mycket pengar på.

Unibet var länge den spelplattform som bettande spelare gick till om Svenska spels odds och spelformat inte dög, och man är än idag en av de bästa bettingsidorna som finns på nätet när det gäller just odds och antalet spelmarknader att spela på.

Att de behövs ett ekonomisk tillskott, i de flesta Allsvenska klubbar, belystes ju bla på HIFs Årsmöte i veckan Foto: AOH Media

Unibet har alltid haft ett nära samarbete med svensk fotboll, även om det många gånger inte varit lika officiellt som man kanske hade önskat. De har alltid satsat på att göra sina tjänster så tillgängliga för spelarna som möjligt vilket också bidragit till deras stora framgångar.

Numera sysslar Unibet också med en casinoverksamhet som är tungt reglerad efter den nya lagstiftningen från 2019, och även där har man tagit tag i taktpinnen när det gäller att skapa bekvämlighet för konsumenterna. Det finns ett och annat BankID casino   på marknaden i dagsläget, men Unibet har även implementerat Swish i sin förbättringsarsenal och tar således ett litet försprång även där. Men låt oss återgå till Allsvenskan.

Pengaregn över de Allsvenska klubbarna

Det mest intressanta i detta sponsorbyte är såklart vad fotbollsklubbarna vinner eller förlorar på det. I det här fallet kommer det leda till en kraftig vinst, i alla fall om man ser till ekonomiska siffror.

Under Svenska spels sponsorskap gick cirka 92 miljoner kronor till klubbarna varje år och nu, under Unibets ledning, kommer klubbarna att få se en ökning på circa 41 procent som sämst och 63 procent som bäst. Det innebär att man kommer motta upp emot 130-150 miljoner kronor.
Det ska tilläggas att det här bara är från sponsorpengarna, men oavsett så är det en fantastisk boost som bland annat HIF får ta del av.

Vidare kommer ett nytt tv-sändningsavtal att träda i kraft i samband med sponsorbytet vilket innebär att de Allsvenska klubbarna och de i Superettan kommer få dela på 650 miljoner kronor.

Alla dessa monetära tillskott bådar väldigt gott för den svenska ungdomsfotbollen som aldrig kan få för lite stimulans. Ljus framtid för svensk fotboll är intågandes!

4 kommentarer

  1. “Marknadsföringslagen är sträng och förbjuder dold marknadsföring. När ett inlägg i till exempel en blogg, ett Youtube-klipp eller på Facebook är reklam ska detta tydligt framgå för alla som läser inlägget. Du kan visa det på olika sätt, till exempel genom att det står “annons”. Oavsett vilket du väljer är kravet att märkningen ska vara tydlig. Det måste också framgå direkt att det är marknadsföring. Att lägga en märkning längst ner i inlägget räcker inte. Anledningen är att läsaren snabbt ska kunna förstå att det finns ett bakomliggande syfte att sälja en produkt.

    Om reklamen förekommer utanför annonsutrymme på ett ställe som normalt inte är avsett för reklam är kravet på tydlighet ännu hårdare. Det vill säga överallt där en inte förväntar sig reklam, i en krönika, i en blogg eller i en film.”
    https://www.konsumentverket.se/for-foretag/marknadsforing/marknadsforing-i-sociala-medier-och-bloggar/

  2. Tack för ditt påpekande men i detta fallet framgår det väl ändå rätt tydligt att det är ett samarbete via huvudbilden i inlägget. Detta är dessutom den enda bild som vi kommunicerat ut i våra sociala kanaler

  3. Tack för återkoppling men jag skulle vilja säga att det är otydligt att det är reklam. På artikelsidan syns inget om att det är reklam vilket är dumt eftersom om reklam “förekommer utanför annonsutrymme på ett ställe som normalt inte är avsett för reklam är kravet på tydlighet ännu hårdare.”

    Bilden på förstasidan förstod jag heller inte innebar att artikeln var sponsrad utan snarare är det var en bild som kommer att användas av allsvenskan.

    Jag önskar att det tydliggjordes att det är reklam så att inte fler känner sig vilseledda.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*