Träningsmatch Odense BK-HIF

200122 Helsingborgs Egzon Bejtulai och Odenses Jacob Barrett Laursen under en träningsmatch i fotboll mellan Odense och Helsingborg den 22 januari 2020 i Odense. Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92435

HIF fick en rejäl genomkörare av Odense och föll med 3-1 i säsongsupptakten

Förväntningarna var höga inför HIF.s första träningsmatch under försäsongen 2020. Di röe hade begett sig över sundet för bortamatch mot Odense BK på Fyn. Det var en tuff utmaning eftersom de danska superligalagen är mitt uppe i sin säsong och är i högform just nu. Fjolårets möte mellan de bägge lagen vid den här tiden på året slutade 2-2, efter att Rasmus Jönsson, som nu är tillbaka i HIF efter en utflykt i Thailand, och som spelat ett par säsonger i OB gjorde bägge målen. Efter stor turbulens i HIF:s spelartrupp var nog de flesta mest nyfikna på nyförvärven, och hur samspelet skulle fungera tillsammans med de spelare som är kvar från förra säsongen.                                                                            Utöver årets nytillskott samt de spelare som finns kvar sen i fjol  ingick även de fyra juniorerna, Casper Widell, Ludvig Carlius, Adam Kaied och Emil Hellman, samt fjolårets nyförvärv Noel Mbo i dagens trupp.

I startelvan spelade Anders Lindegaard, Adam Eriksson, Erik Figueroa, Andreas Granqvist, Egzon Bejtulai, Filip Sjöberg, Jacob Voelkerling Persson, Armin Gigovic, Joseph Cesaay, Max Svensson och Alhaji Gero. Det verkade som att 19-årige försvarsspelaren Jacob Volkerling-Persson fick en roll som defensiv mittfältare ihop med Armin Gigovic och Filip Sjöberg i en 4-3-3 uppställning med Gero centralt och Max Svensson och Joseph Cesaay på kanterna.

Matchen inleddes i ett rasande tempo av hemmalaget som tryckte tillbaka HIF från start. Det tog bara fyra minuter innan Lindegaard fick hämta ut bollen från sitt mål, efter ett fint OB-anfall, där Adam Eriksson blev uppsnurrad på högerkanten, och på en fin passning in i mitten gjorde Mads Frökjaer 1-0 på ett distinkt avslut. Men fem minuter senare stack HIF upp i en kontring och Max Svensson kvitterade med HIF:s första mål i år. Sen lyfte OB upp spelet direkt och kom fram fint på kanterna, oftast på högerkanten, och nu tog det bara två minuter innan Alexander Juel kunde nicka in 2-1 på en hörna. Så långt lyste HIF:s spel med sin frånvaro, speciellt försvaret såg ihåligt ut.

Precis som förra säsongen så heter HIFs premiärskytt Max Svensson
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92435

Efter en kvart avtog OB:s press och spelet jämnades ut något. Gigovic och Voelkerling-Persson klev fram och tog för sig i mitten och vann en hel del boll, så att danskarna tvingades anfalla på kanterna. Gero och Max pressade högt på OB:s backlinje så HIF vann en del boll, och samtidigt  lyckades man förbättra passningsspelet en del och hålla bollen inom laget, även om OB var skickliga på att stänga passningsvägarna. Dock kom HIF aldrig till några avslut utan skapade bara några halvchanser, Filip Sjöberg är lite tunn i närkampsspelet och tappade en hel del bollar och Cesaay slog bort flera passningar. Men detta var HIF:s första halvlek i år och det tar tid att bygga ett nytt lag.

HIF gjorde en hel del byten i paus. Bl a fick Abubakari, Magnus Jönsson, Noel Mbo, Hafsteinsson och Brandur Hendrikson speltid. Precis som i första halvlek pressade OB tillbaka HIF från start. Danskarna drog upp ett högt tempo och skar igenom HIF-försvaret gång på gång. Lindegaard gjorde flera fina räddningar men i 55:e minuten kunde en frispelad Aron Thrandarsson rulla in 3-1 till hemmalaget. Man hörde Olof Mellberg coacha väldigt aktivt från sidlinjen hela tiden, men HIF sjönk allt djupare. Det hjälpte inte ens att en tapper skara på 30-talet supportrar rest med laget till Fyn och eldade på di röe.

De många bytena gjorde att HIF:arna hade svårt att hitta varandra när de väl kom åt bollen. Men det är helt rätt av Mellberg att ge många spelare chansen att visa upp sig. Detta är HIF:s första försäsongsmatch och OB är mitt uppe i sin säsong, så det är naturligt att matchbilden såg ut som den gjorde. HIF är på väg att bygga upp ett till stora delar helt nytt lag. OB fortsatte att dominera resten av matchen med ett högt passningstempo och bra rörlighet. Det är ett mycket spelskickligt lag. Med tjugo minuter kvar fick juniorerna Ludvig Carlius, Emil Hellman och Adam Kaied speltid. Nu är säsongspremiären gjord. Det man kan ta med sig är att HIF och Olof Mellberg är på väg att bygga ett fungerade lag från grunden, och det är gott om tid till den allsvenska premiären. Bitarna kommer att vara på plats i tid. Rent spelmässigt mötte man ett bättre lag idag helt enkelt.

1 kommentar